TĘTNIĄCA ŻYCIEM KLASA SZKOLNA czyli jak tworzyć udany zespól klasowy.
Klasa szkolna jest jednym z głównych terenów pracy dydaktyczno – wychowawczej nauczycieli. Wynika to ze struktury organizacyjnej szkoły. Wysiłek nauczyciela włożony w pracę z klasą, nie zawsze uwieńczony jest oczekiwanymi wynikami. Przyczyna niepowodzeń tkwi w tym, że traktuje się klasę jako zbiór poszczególnych uczniów, a nie jako grupę społeczną.
Zgrana grupa społeczna, to grupa wspomagająca się. Nauczyciel powinien wiedzieć jaka powinna być zgrana klasa , bo taki zespół
- ułatwia współpracę
- umożliwia wspomaganie osób, nie tylko najsłabszych, ale każdego, kto w danym momencie pracuje mniej wydajnie
- kompensuje indywidualne słabości jednych uczniów, mocnymi stronami innych
- wyzwala aktywność wszystkich
- zwielokrotnia pozytywny wpływ grupy jako całości na poszczególnych uczniów.
- zwiększa efektywność uczenia się i nauczania.
O ile członkowie zwykłej grupy wiedzą, że są razem wyłącznie dla celów formalnych, o tyle w zgranej grupie cele są wspólne i rzeczywiście ważne dla klasy jako całości. W zwykłej grupie uczniowie pracują raczej indywidualnie i często przeciwko sobie. W grupie zgranej współpracują i wspomagają się nawzajem w trudnych momentach. W grupie koncentrują się na własnych egocentrycznych celach, podczas gdy w grupie zgranej koordynują cele osobiste z celami zespołu. W zwykłej grupie nigdy nie pyta się o sugestie, mówi się członkom takiej grupy co mają robić. W grupie zgranej od członków zespołu wychodzą propozycje niektórych tematów i metod pracy. W zwykłej grupie króluje podejrzliwość, nie ufa się innym, bo brak tu zrozumienia motywów działania poszczególnych osób, z nauczycielami włącznie. Wyrażanie opinii i sprzeciw są źle widziane.
W zgranej grupie panuje klimat zaufania i zachęty do otwartego wyrażania własnego zdania (nawet wysoce kontrowersyjnego), pomysłów, opinii i uczuć. W zwykłej grupie uczniowie rzadko o coś pytają, są ostrożni w tym , co mówią. Zgrana grupa zachęca do stawiania pytań, wszyscy komunikują się tam otwarcie i uczciwie. Wszyscy są zachęcani do rozwoju indywidualnego, do rozwoju własnych zdolności. Wszyscy tam pracują samodzielnie, niezależnie, ale otrzymują też wsparcie i pomoc w przezwyciężaniu trudności.
W zwykłej grupie członkowie rzadko uczestniczą w podejmowaniu decyzji dotyczących ich życia szkolnego i nauki. Grupa taka nie potrafi rozwiązać swoich konfliktów, musi interweniować dorosły rozjemca. W tej grupie konflikty uważane są za nieszczęście. W grupie zgranej konflikty rozwiązywane są na bieżąco, szybko i skutecznie oraz są uważane za normalny warunek rozwoju osobowości, a także umiejętności społecznych.
Aby zbudować udaną klasę szkolną trzeba znać zjawiska i procesy grupowe mające miejsce w każdej klasie, czyli trzeba poznać jej dynamikę grupową.
Dynamika grupowa to te siły, które przyczyniają się do jej rozwoju. Powstają one w wyniku wzajemnych oddziaływań pomiędzy poszczególnymi uczniami, uczniami a klasą oraz pomiędzy uczniami, klasą i nauczycielem.
Dynamika grupowa klasa dotyczy:
a) norm grupowych
b) struktury społecznej grupy
c) przywództwa
d) atmosfery
e) spoistości
W klasie szkolnej obowiązują normy postępowania zawarte w regulaminach szkolnych. Nie te jednak są najważniejsze. Ważną rolę odgrywają zasady, które powstały w wyniku wspólnej wymiany myśli, wspólnych doświadczeń i przeżyć, a zwłaszcza wspólnego wykonywania zadań, w tym też rozwiązywania różnego rodzaju problemów. Ukształtowane odpowiednio normy grupowe w klasie szkolnej wywierają niewątpliwy wpływ na zachowania uczniów i ich rozwój. Przyjęte normy służą:
· wyraźnemu określeniu, co jest dopuszczalne, a co nie
· ochronie praw poszczególnych osób
· rozwojowi poczucia wspólnoty klasowej
· integracji klasy
· nauce demokratycznego stylu życia w grupie.
Autorami norm powinni być wszyscy uczniowie, wychowawca i rodzice, jeśli uda się włączyć ich do współpracy. Warto zwrócić uwagę na to, że uczniowie potrzebują czasu na przystosowanie się do norm . Jest to zwykle bardzo długi proces. Utworzenie kodeksu klasowego jest tylko punktem wyjścia do tego, by normy odgrywały istotne znaczenie w życiu klasy. Wychowawca powinien zaplanować odpowiednie procedury, które pomogą uczniom pamiętać o normach, nauczyć się ich akceptowania i przestrzegania.
Do takich procedur należą:
· regularne spotkania wszystkich uczniów i wychowawcy, dotyczące bieżących spraw klasy
· samoocena uczniów dotycząca tego zagadnienia (np. w ankietach)
· opracowany system nagród i kar za nieprzestrzeganie przyjętych norm
· zajęcia wychowawcze prowadzone metodami aktywnymi (np. na temat przemocy, agresji, uzależnień).
Obserwując klasę łatwo zauważyć istniejące w niej zróżnicowanie ze względu na pozycje społeczne jakie zajmują poszczególni uczniowie. Poprzez pozycję społeczną rozumiemy miejsce ucznia w klasie i rolę jaką odgrywa w klasie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia i techniki sprawdzające mogą ułatwić nauczycielowi rozpoznanie struktury grupy i pozycji poszczególnych uczniów w niej. Niebezpieczny jest układ, gdy grupa zbuduje strukturę formalną i drugą swoją strukturę nieformalną.
Ta pierwsza wynika z ogólnie przyjętych norm, a druga powstaje żywiołowo i jest rezultatem spontanicznych oddziaływać uczniów. Rolą wychowawcy jest wtedy rozpoznać obie struktury i tak kierować zespołem, by zniknęła sprzeczność między nimi.
Rola lidera klasy przypada zwykle uczniom, którzy są w stanie skutecznie odpowiadać na odczuwane przez klasę problemy. Faktyczny przywódca klasy jest zawsze częścią nieformalnej jej struktury.
W klasie może istnieć kilku liderów jednocześnie. Każdy z nich zajmuje wtedy inną pozycję i inną spełnia rolę. Przywódcami klasy mogą być też nauczyciele. Autentycznym przywódcą klasy będzie ten nauczyciel, który wypełnia podstawowe funkcje:
· planowanie,
· organizowanie,
· kontrolowanie działalności oraz coraz lepsze poznawanie potrzeb i zainteresowań uczniów, ich uzdolnień, cech osobowości, sytuacji rodzinnej,
· łagodzenie i rozwiązywanie konfliktów oraz stwarzane klimatu wzajemnej życzliwości i serdeczności.
Różne ćwiczenia i ankiety powinny pomóc nauczycielowi rozpoznać przywództwo w klasie, uzdolnienia i umiejętności społeczne uczniów. Wszystko to pozwoli pełniej pomagać wychowankom w ich rozwoju.
Atmosfera klasy szkolnej jest wynikiem istniejących w klasie stosunków społecznych. Ważny wpływ na nią mają też czynniki psychologiczne. Ważne jest, by w klasie panowała atmosfera demokratyczna. Stanowi ona wyraz troski nauczyciela o dobro poszczególnych uczniów i całej klasy, ze szczególnym uwzględnieniem ich własnej możliwości i pragnień.
W atmosferze demokratycznej wychowawca:
- dąży do tego, aby zespół sam przeprowadził podział czynności i funkcji oraz ustalił sposób działania,
- uczestniczy w tym podziale, biorąc na siebie określone działania i funkcje,
- stara się włączyć zespół do oceny własnej pracy i osiągnięć, nie narzuca własnej oceny dotyczącej zespołu, nie stosuje nacisku na zespół, swoją ocenę wypowiada po wypowiedziach innych.
Spoistość klasy szkolnej jest cechą nadrzędną w stosunku do pozostałych cech dynamiki grupowej. Pozostaje ona w ścisłym związku z wszystkimi zjawiskami i procesami grupowymi klasy.
Spoistość grupy to:
· atrakcyjność grupy dla jej członków,
· gotowość dążeń członków grupy do osiągnięcia wspólnych celów,
· koordynacja podjętego przez grupę wspólnego problemu.
Wskaźnikami spoistości grupy są:
· serdeczność i życzliwość w stosunku do kolegów w klasie,
· stawanie w obronie kolegów lub całej klasy, gdy znajduje się ona w sytuacji zagrożenia,
· wspólne ustalanie planów działań i ich wspólna realizacja,
· opowiadanie się za tymi samymi normami postępowania.
Można wskazać czynniki zwiększające spoistość klasy. Są to:
· zaspokajanie takich potrzeb jak potrzeba uznania, bezpieczeństwa i akceptacji,
· stosunki między uczniami oparte na współdziałaniu i współpracy,
· odczuwanie przez uczniów zagrożenia ze strony nauczyciela,
· wspólny język grupy,
· jednolity sposób myślenia w grupie,
· wspólne problemy rozwiązywane w grupie,
· sposoby porozumiewania się,
· częste kontakty towarzyskie.
W kształtowaniu klasy jako udanej grupy warto określić stan docelowy – hipotetyczną klasę idealną. Najlepsze zespoły klasowe to takie, które wyróżniają się tzw. kompetencjami emocjonalnymi. Należą do nich:
· empatia,
· umiejętność współpracy i jednoczenia wysiłków,
· otwarte porozumiewanie się, ustanowienie jasnych norm i oczekiwań oraz umiejętność szczerych rozmów z członkami grupy nie stosującymi się do norm,
· dążenie do doskonalenia się, znajdujące wyraz w przykładaniu wagi do wzajemnych opinii członków zespołu o swych osiągnięciach,
· dążenie do uczenia się sposobów lepszej pracy,
· samoświadomość w ocenie silnych i słabych stron własnych i zespołu,
· inicjatywa i aktywne podejście do rozwiązywania problemów,
· wiara w siebie, przejawiająca się jako wiara w zespół,
· elastyczne podejście do zbiorowych zadań,
· tworzenie więzi z innymi zespołami,
· wspieranie słabszych,
· presja w stosunku do uczniów podejmujących role destrukcyjne w kierunku zmiany ich postaw.
Rola nauczyciela w kształtowaniu takich cech grupy jest niepodważalna. Nauczyciel musi znać podstawowe sposoby i techniki, stosować gry i ankiety oraz różnego rodzaju eksperymenty pozwalające doskonale kierować rozwojem grupy.
Podstawowe wskazówki dla takiego nauczyciela to ( wg Hanny Hamer):
· jeżeli niektórzy uczniowie demonstrują własną wyższość, chcą dominować i zyskiwać specjalne prawa- można odwołać się do zasady równości,
· jeden mówi przez drugiego i wzajemnie sobie przerywają – można zaproponować, że wypowiada się raz na trzy minuty tylko jedno zdanie,
· tworzą się podgrupy, zajmujące się czymś innym – można zapytać, czy jest coś, co chcieliby robić w konkretnym zadaniu lub zaproponować im role obserwatorów,
· są tacy, którzy ignorują zadanie grupowe, izolują się, wycofują – można np. próbować podzielić konkretne role, wymagające stopniowego włączania się do pracy (zachęcająco),
· grupa demonstruje bierność lub niechęć do wykonania zadania – należy upewnić się czy jego cel jest jasny i postrzegany jako sensowny, jeżeli nie – warto wprowadzić poprawki lub zrezygnować.
W takim przypadku można posłużyć się anonimowymi zdaniami na osobnych kartkach np.:
„ Dzisiaj czuję się...”,
„ W grupie zwykle odgrywam rolę...”,
„ Nie podoba mi się, że...”,
„Chciałbym, żeby...”,
„ Siedzę tu, bo...”,
„ Złości mnie, gdy...”,
„ Mam nadzieję, że ...”itp..
· są osoby, które uporczywie koncentrują uwagę grupy na sobie – można im mówić o tym wprost, zaczynając zawsze zdanie od „ ja” np. czuję się z tym niedobrze, przeszkadza mi to ponieważ...”, nigdy zaś od „Ty”. Zaczynając zdanie od „Ty” nieskutecznie wychowujemy „ na siłę”. Z uczniami przeszkadzającymi w ten sposób, wskazane jest rozmawianie w cztery oczy,
· mamy do czynienia z przejawami złego wychowania – można przypominać o podstawowych normach przyjętych w klasie,
· zdarzają się wybuchy niekontrolowanej agresji – należy wspólnie podjąć wysiłek wykrycia ich przyczyn. Warto propagować zasadę „ policz do dziesięciu zanim zaczniesz ...”.
Można przeprowadzić w grupie przykłady ćwiczeń rozładowujących napięcie i łagodzących odczuwanie stresu.
· Praca w grupie jest blokowana ( wspólne ustalenia nie są przestrzegane, występuje obrażanie się, forsowanie na siłę swojego zdania)- można zorganizować rundkę wypowiedzi pozostałych członków grupy na ten temat schematu: co widzę, co o tym myślę, jak się z tym czuję itp.
Nauczyciel, który jest otwarty na wiedzę z zakresu psychologii i pedagogiki, który posiada główne kompetencje psychologiczne jak:
· pozytywne nastawienie do ludz,i
· umiejętność unikania najczęstszych przyczyn zakłóceń w komunikowaniu się ludzi,
· umiejętność porozumiewania się z uczniami,
· elastyczność,
· umiejętność kontrolowania stresu,
będzie autentycznym członkiem doskonale pracującej i osiągającej sukcesy klasy szkolnej. Może też być jej liderem.
Opracowała Anna Błaż
Literatura:
1. Hanna Hamer – „ Klucz do efektywności nauczania” Wydawnictwo Veda – 1994r.
2. Mieczysław Łobocki – „ Wychowanie w klasie szkolnej” WSiP
3. Thomas Gordon – „ Wychowanie bez porażek w szkole” PAX Warszawa 1997r
4. Poradnik wychowawcy – RAABE Warszawa 2000