WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA ZESPOŁU SZKÓŁ IM. GEN. WŁ. SIKORSKIEGO W RUDNIKU NAD SANEM
ZAŁOŻENIA OGÓLNE
OCENIANIE ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
WYMAGANIA EDUKACYJNE
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
OCENA ZACHOWANIA
KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I ROCZNA
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
EGZAMIN POPRAWKOWY
SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) I UCZNIÓW
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
ANEKSY
W Zespole Szkół obowiązuje Wewnątrzszkolny System Oceniania,
w którym określa się szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Do spraw oceniania, klasyfikowania i promowania nie ujętych niniejszym dokumentem mają zastosowanie przepisy Rozporządzenia, Statutu Zespołu Szkół i Regulaminu rozliczania uczniów
z opuszczonych godzin obowiązkowych zajęć lekcyjnych.
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczyciela poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanych w szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę, oraz formułowaniu oceny.
2. Celem wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest:
poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i o postępach w tym zakresie,
wspomaganie ucznia w samodzielnym planowaniu jego rozwoju, motywowanie ucznia do samodzielnej pracy,
dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Wewnątrzszkolny system oceniania służy nauczycielowi do informowania ucznia o:
jakości jego pracy nad zdobywaniem wiedzy i umiejętności,
skuteczności stosowanych metod uczenia się,
poziomie uzyskanych osiągnięć w stosunku do wymagań programowych.
4. Stosowanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania jest obowiązkowe dla wszystkich nauczycieli uczących w szkole.
5. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje w szczególności:
formułowanie przez nauczyciela wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
ustalenie kryteriów oceniania zachowania,
ocenianie bieżące i ustalenie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,
ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
ustalenie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 2. OCENIANIE ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH
1. Rolą oceny jest przede wszystkim informowanie uczniów o ich osiągnięciach, a także
o brakach i trudnościach napotykanych w procesie uczenia się.
2. Ocenie towarzyszy refleksja i dyskusja na temat sposobu doskonalenia dalszej pracy.
3. Aby ocena końcowa odzwierciedlała pełny obraz osiągnięć i trudności ucznia, należy przestrzegać zasad:
jawne i systematyczne wystawianie ocen cząstkowych,
każda z ocen cząstkowych musi być opatrzona komentarzem wskazującym mocne i słabe strony wypowiedzi,
wszystkie oceny winny być rejestrowane i brane pod uwagę przy klasyfikacji śródrocznej
i rocznej,
największe znaczenie przywiązuje się do klasowych prac pisemnych zaznaczonych w dzienniku kolorem czerwonym,
systematycznie sprawdza się zadania domowe, aby motywować ucznia do solidnej pracy,
rzetelnie ocenia się wypowiedzi ustne zarówno z materiału omawianego wcześniej jak też
z aktywności na lekcji bieżącej,
roczne oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
stopień celujący-6 (cel)
stopień bardzo dobry-5 (bdb)
stopień dobry-4 (db)
stopień dostateczny-3 (dost)
stopień dopuszczajacy-2 (dop)
stopień niedostateczny-1 (ndst)
w przypadku oceniania bieżącego i śródrocznego dopuszcza się możliwość rozszerzenia skali 1-5 o znak „+”
4. Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów
i stosowania różnorodnych form oceniania.
5. Ocenia się ucznia w zależności od jego intelektualnych możliwości, uwzględniając jego wkład pracy, a przy ustalaniu oceny z wf należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
6. Formy kontroli postępów ucznia w nauce:
odpowiedź ustna,
zadania domowe (w tym wypracowania),
kartkówki,
sprawdziany,
prace klasowe,
próbna matura,
praca samodzielna, której wynik jest sprawdzany na lekcji,
udział w konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
prace pozalekcyjne w ramach zajęć kółek przedmiotowych,
zeszyt przedmiotowy,
testy sprawnościowe,
aktywność ucznia.
7. Termin zapoznania się uczniów z wynikami prac pisemnych nie powinien przekroczyć 7 dni.
8. Nauczyciel zobowiązany jest do przechowywania prac klasowych, sprawdzianów oraz testów w swej dokumentacji przez cały rok i udostępniania ich uczniom, rodzicom (prawnym opiekunom), aby mogli zapoznać się z osiągnięciami i trudnościami edukacyjnymi uczniów.
9. Pisemne sprawdziany obejmujące więcej niż 3 lekcje są zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem.
10. Dopuszcza się przeprowadzenie w danej klasie w ciągu jednego dnia maksymalnie 1 pracy pisemnej dłuższej lub 2 sprawdzianów z różnych przedmiotów.
11. Kartkówki obejmujące trzy ostatnie tematy mogą być przeprowadzane bez zapowiedzi.
1. Wymagania edukacyjne to zamierzone osiągnięcia i kompetencje uczniów na poszczególnych etapach kształcenia w zakresie wiadomości, umiejętności i postaw. Określają, co uczeń powinien wiedzieć, rozumieć i umieć po zakończeniu procesu nauczania.
2. Nauczyciele opracowują wymagania edukacyjne dla poszczególnych zajęć edukacyjnych
i danego etapu kształcenia, na bazie obowiązujących podstaw programowych
i realizowanych programów nauczania oraz ogólnych wymagań edukacyjnych na poszczególne oceny.
3. Ustala się ogólne wymagania na poszczególne oceny:
3.1. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który opanował większość elementów podstawy programowej umożliwiających uzyskanie przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki oraz:
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne po uprzednim ukierunkowaniu przez nauczyciela,
prezentuje postawę gotowości do przyjęcia wiedzy i kształtowania elementarnych umiejętności oraz nawiązuje kontakt myślowy z nauczycielem na elementarnym poziomie.
Przedstawione wymagania określa się jako konieczne.
3.2. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania konieczne, a ponadto:
opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie nie przekraczającym wymagań podstawy programowej,
rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
odwołuje się do wcześniej zdobytych wiadomości, kojarzy podstawowe pojęcia i fakty.
Przedstawione wymagania określa się jako podstawowe.
3.3. Ocenę dobra otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania podstawowe, a ponadto:
w zasadzie opanował umiejętności określone programem nauczania w danej klasie, na poziomie przekraczającym podstawę programową,
poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne,
wykazuje aktywność w procesie uczenia się,
potrafi działać w zespole.
Przedstawione wymagania określa się jako rozszerzające.
3.4. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania rozszerzające, a ponadto:
opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem nauczania w danej klasie,
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, zwłaszcza w sytuacjach nietypowych,
rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte w programie nauczania,
umiejętnie interpretuje fakty i pojęcia oraz formułuje sądy,
wykazuje się myśleniem twórczym,
osiąga sukcesy w olimpiadach i konkursach na szczeblu szkolnym,
organizuje prace zespołową.
Przedstawione wymagania określa się jako dopełniające.
3.5. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który spełnia wymagania dopełniające, a ponadto:
posiada wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie oraz samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia i planuje własną drogę edukacyjną,
biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania tej klasy,
osiąga sukcesy w olimpiadach przedmiotowych, zawodach wojewódzkich i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
wykazuje znaczną aktywność twórczą w szkole lub poza szkołą.
Przedstawione wyżej wymagania określa się jako wykraczające.
3.6. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który nie spełnia wymagań koniecznych na ocenę dopuszczającą, którego wiadomości i umiejętności nie dają szans na sukces w dalszych etapach kształcenia, który nie skorzystał z pomocy szkoły, nie wykorzystał szans uzupełniania wiedzy
i umiejętności.
4. Oceniając uwzględniamy najpierw kryterium wymagań programowych, a potem wszystkie pozostałe.
5. Poziom klasy nie może być kryterium oceny dydaktycznej.
6. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia
i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom. Rodzice (prawni opiekunowie) dostarczają opinię zaraz po jej otrzymaniu.
7. Szczegółowe kryteria przyznawania wszystkich ocen muszą być określone w PSO.
§ 4. PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
1. Na początku roku szkolnego nauczyciel podaje do wiadomości uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) zakres materiału programowego przewidzianego do realizacji na dany rok szkolny. Informuje także o sposobach realizacji programu, swoich wymaganiach edukacyjnych na poszczególne oceny, o stosowanych formach oceniania oraz podaje zestawienie narzędzi do sprawdzania i oceniania osiągnięć uczniów.
2. Przedmiotowe systemy oceniania zwane dalej PSO zawierają:
wymagania programowe na poszczególne stopnie szkolne,
zestawienie form aktywności uczniów podlegających ocenianiu wraz z ramowymi kryteriami oceniania,
narzędzia pomiaru dydaktycznego,
określa minimalną liczbę ocen za poszczególne formy aktywności niezbędną do ustalenie oceny klasyfikacyjnej,
kryteria wystawiania oceny śródrocznej i rocznej,
wymagania specyficzne dla danego przedmiotu.
3. Formy aktywności, o których mowa w ust. 2 pkt b powinny być zaznaczone w dzienniku lekcyjnym.
4. Każdej formie aktywności ucznia odpowiadać powinna przynajmniej jedna ocena cząstkowa.
5. PSO są opracowywane przez zespoły przedmiotowe, przy czym istnieje możliwość opracowywania przez poszczególnych nauczycieli własnych systemów oceniania.
6. Projekty PSO zatwierdza dyrektor szkoły nie później niż 15.09. roku szkolnego, w którym będzie obowiązywał.
1. Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o spełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, jego postawie wobec nauczycieli, kolegów i innych osób.
2. Oceny zachowania ucznia dokonuje się w trzech obszarach:
kultury osobistej,
wypełnienia obowiązków szkolnych,
funkcjonowania w grupie rówieśniczej i szkolnej.
3. Ocenę zachowania ustala wychowawca klasy, uwzględniając opinię członków rady pedagogicznej, instruktorów praktycznej nauki zawodu, pracowników szkoły, innych uczniów i samego zainteresowanego.
4. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o zasadach oceniania zachowania.
5. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w szczególności:
wywiązywanie się z obowiązków ucznia,
postępowanie zgodnie z dobrem szkolnej społeczności,
dbałość o honor i tradycje szkoły,
dbałość o piękno mowy ojczystej,
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,
godne i kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,
okazywanie szacunku innym osobom,
przeciwstawianie się przejawom przemocy i wulgarności.
6. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala się według następującej skali:
wzorowa,
bardzo dobra,
dobra,
poprawna,
nieodpowiednia,
naganna.
7. Szczegółowe kryteria ocen zachowania:
a) ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wypełnia obowiązki szkolne,
- jest koleżeński,
- wyróżnia się kulturą osobistą,
- wykazuje własną inicjatywę, samodzielność, wykonuje prace na rzecz klasy lub szkoły,
- reaguje na dostrzeżone przejawy zła,
- aktywnie reprezentuje szkołę na zewnątrz i dba o jej dobre imię,
- opuścił nie więcej niż 2 godziny nieusprawiedliwione.
b) ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- wyróżnia się swą postawą wobec obowiązków szkolnych,
- uczestniczy w życiu klasy, w miarę możliwości wspomaga pracę organizacji młodzieżowych,
- prezentuje wysoką kulturę osobistą,
- nie ulega nałogom,
- aktywnie uczestniczy w zajęciach,
- opuścił nie więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych.
c) ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- solidnie wypełnia swe podstawowe obowiązki,
- ma drobne i sporadyczne uchybienia w zachowaniu, które natychmiast koryguje i poprawia,
- potrafi spojrzeć na siebie krytycznie, wskazać swe słabe i mocne strony,
- dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
- opuścił nie więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych.
d) ocenę poprawną otrzymuje uczeń, kiedy :
- wypełnia większość podstawowych obowiązków szkolnych,
- zdarza mu się popełniać błędy w zachowaniu, odstępować od obowiązujących zasad etycznych, ale pod wpływem wychowawcy lub nauczyciela w widoczny sposób dąży do poprawy,
- cechuje go brak samokrytycyzmu,
- dba o swoje zdrowie i higienę osobistą (nie stosuje używek),
- opuścił nie więcej niż 21 godzin nieusprawiedliwionych.
e) ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który :
- narusza normy współżycia społecznego,
- postępowanie ucznia jest sprzeczne z zasadą uczciwości,
- rażąco zaniedbuje podstawowe obowiązki ucznia,
- ma niski poziom kultury osobistej,
- ulega nałogom,
- opuścił nie więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych.
g) ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- bierze udział w bójkach i kradzieżach,
- znęca się psychicznie lub fizycznie nad innymi uczniami,
- stosuje szantaż, wyłudzenia, zastraszanie,
- dewastuje mienie szkolne i społeczne,
- zachęca i nakłania innych do ulegania nałogom,
- prezentuje bardzo niski poziom kultury osobistej,
- opuścił więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych.
8. Na daną ocenę uczeń musi spełniać większość kryteriów.
9. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może mieć wpływu na:
oceny z zajęć edukacyjnych,
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.
10. Ustalona przez wychowawcę roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna
z zastrzeżeniem ust. 11.
11. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
12. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
13. W skład komisji wchodzą:
dyrektor lub wicedyrektor,
wychowawca klasy,
wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
pedagog szkolny,
przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
przedstawiciel Rady Rodziców.
14. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 6. KLASYFIKACJA ŚRÓDROCZNA I ROCZNA
1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia
z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
3. Ważnym składnikiem oceniania jest punktualne wystawianie ocen śródrocznych i rocznych, co należy rozumieć jako:
podanie przewidywanej oceny na cztery tygodnie przed radą klasyfikacyjną,
wystawienie ostatecznej oceny na tydzień przed radą klasyfikacyjną
i poinformowanie o nich zarówno uczniów jak i rodziców (prawnych opiekunów).
4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne.
5. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, danej klasy, pracowników szkoły oraz ocenianego ucznia.
6. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej
z wyróżnieniem.
7. Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo wystąpić do dyrektora szkoły z:
prośbą o egzamin klasyfikacyjny w przypadku długotrwałej, uzasadnionej nieobecności w szkole,
prośbą o egzamin klasyfikacyjny w przypadku długotrwałej, nieuzasadnionej nieobecności w szkole,
prośbą o egzamin poprawkowy przy jednej ocenie niedostatecznej lub wyjątkowo przy dwóch ocenach niedostatecznych, ale tylko raz przez cały cykl kształcenia,
zastrzeżeniem, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w szczególności z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu obowiązującego ucznia.
2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach może zdawać egzamin klasyfikacyjny, jeżeli złoży podanie do dyrektora szkoły.
3. Uczeń nieklasyfikowany z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin po złożeniu podania i pozytywnej decyzji dyrektora i rady pedagogicznej.
4. Egzamin klasyfikacyjny musi zdawać uczeń, który przeszedł z jednego typu klasy lub szkoły do innej i w wyniku różnic programowych nie realizował jednego lub kilku przedmiotów.
5. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel właściwego przedmiotu w obecności drugiego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
6. Formę i treść zadań na egzamin określa nauczyciel prowadzący egzamin zgodnie ze stosowanym przez siebie PSO.
7. Egzamin klasyfikacyjny składa się z części pisemnej i ustnej. Egzamin z wf, informatyki, technologii informacyjnej ma przede wszystkim formę zadania praktycznego. Czas trwania części pisemnej egzaminu 45-60 min. Część ustna egzaminu obejmuje: czas na przygotowanie -15 min. i czas na udzielenie odpowiedzi -15 min.
8. Termin przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) dyrektor szkoły.
9. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół, do którego dołącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
10. Uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem ust. 11.
11. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie), mogą w terminie nie później niż 7 dni od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie
z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
12. W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny dyrektor szkoły powołuje komisję, która przeprowadza pisemny i ustny sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z zajęć edukacyjnych.
13 W skład komisji wchodzą:
dyrektor lub wicedyrektor,
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same zajęcia edukacyjne.
14. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 13 może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
15. Termin sprawdzianu określonego w ust. 12 uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
16. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu wiadomości
i umiejętności w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
17. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 8 ust. 1.
1. Uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy. W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
2. Egzamin przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły w skład, której wchodzą:
dyrektor lub wicedyrektor - przewodniczący
nauczyciel prowadzący dane zajęcia - egzaminator
nauczyciel prowadzący takie same
lub pokrewne zajęcia edukacyjne - członek komisji
3. Nauczyciel egzaminator może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych szczególnych przypadkach, w tej sytuacji dyrektor powołuje nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.
4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
5. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej. Egzamin z wf, informatyki
i technologii informacyjnej ma przede wszystkim formę zadania praktycznego. Czas trwania poszczególnych części jest identyczny jak w przypadku egzaminu klasyfikacyjnego.
6. Stopień trudności pytań powinien odpowiadać kryteriom określonym w PSO.
7. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, do którego dołącza się pisemną pracę ucznia i zwięzłą informację o odpowiedziach ustnych ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
8. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego może to uczynić w innym terminie określonym przez dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.
9. Przepisy § 7 ust. 11-16 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego z tym, że termin do zgłoszenia zastrzeżenia wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
10. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
§ 9. SPOSOBY INFORMOWANIA RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) I UCZNIÓW
1. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów o:
wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanego programu nauczania,
sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,
warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Fakt ten powinien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym.
2. Na pierwszym w danym roku spotkaniu z rodzicami (prawnymi opiekunami) wychowawca klasy obowiązany jest poinformować rodziców (prawnych opiekunów) o ogólnych wymaganiach edukacyjnych, sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych. Rodzice (prawni opiekunowie) poświadczają ten fakt własnoręcznym podpisem w dzienniku lekcyjnym.
3. Wychowawcy klasy na początku roku szkolnego zapoznają rodziców (prawnych opiekunów)
z zasadami WSO. Fakt ten powinien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym. Należy także sporządzić listę obecności z podpisami rodziców (prawnych opiekunów) obecnych na spotkaniu.
4. Każdy nauczyciel dysponuje do wglądu dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) kompletem PSO dla prowadzonych przez siebie zajęć.
5. Każdy wychowawca dysponuje do wglądu dla uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) kompletem PSO dla wszystkich zajęć edukacyjnych, wynikających z planu nauczania tej klasy, której jest wychowawcą.
6. Oceny są jawne zarówno dla ucznia jak i dla jego rodziców (prawnych opiekunów). Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
7. Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
8. Sposoby informowania rodziców (prawnych opiekunów) o postępach, trudnościach i frekwencji ich dzieci:
zebrania klasowe i ogólnoszkolne, konsultacje,
kontakty indywidualne i telefoniczne (potwierdzone zapisem nauczyciela lub wychowawcy w dzienniku lekcyjnym),
pisemne informacje wychowawcy (potwierdzone zapisem w dzienniku lekcyjnym),
indywidualny kontakt z domem rodzinnym,
udostępnianie rodzicom do wglądu prac pisemnych.
9. O przewidywanym dla ucznia śródrocznym (rocznym) stopniu niedostatecznym z zajęć edukacyjnych nauczyciel danego przedmiotu informuje wychowawcę, a ten przekazuje informację rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej. Fakt ten powinien być odnotowany w dzienniku lekcyjnym (litera „z”, czyli zagrożony/a) i potwierdzony podpisem rodzica (prawnego opiekuna) na karcie informującej o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi.
1. Sposoby ewaluacji WSO:
na bieżąco, na skutek zmian w przepisach,
początek, koniec roku szkolnego.
2. Zmiany do WSO mogą proponować:
dyrektor szkoły,
rada pedagogiczna,
Rada Rodziców,
Samorząd Uczniowski.
3. Wszelkie zmiany w WSO są uchwalane przez radę pedagogiczną, po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
Zatwierdzono do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 28.10.2004 r.
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 27 września 2006r wprowadza się następujące zmiany:
w § 5 dodaje się punkt 2a) o treści:
2a) Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
w § 5 w punkcie 6 w lit.a) ostatnie kryterium otrzymuje brzmienie: - opuścił nie więcej niż 5 godzin nieusprawiedliwionych
w § 5 w punkcie 6 w lit.b) ostatnie kryterium otrzymuje brzmienie: - opuścił nie więcej niż 10 godzin nieusprawiedliwionych
w § 5 w punkcie 6 w lit.c) ostatnie kryterium otrzymuje brzmienie: - opuścił nie więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych
w § 5 w punkcie 6 w lit.d) ostatnie kryterium otrzymuje brzmienie: - opuścił nie więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych
w §5 w punkcie 6 w lit.e) ostatnie kryterium otrzymuje brzmienie: - opuścił nie więcej niż 50 godzin nieusprawiedliwionych
w § 5 w punkcie 6 w lit.g) ostatnie kryterium otrzymuje brzmienie: - opuścił więcej niż 50 godzin nieusprawiedliwionych
w § 5 w punkcie 8 litera b) otrzymuje brzmienie: promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem § 5 pkt 15 i pkt 16
w § 5 dodaje się punkt 15 o brzmieniu: Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w tej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
10. w § 5 dodaje się punkt 16 o brzmieniu: Uczeń , któremu w tej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
11. w § 6 punkt 5 otrzymuje brzmienie: Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli danej klasy, pracowników szkoły, ocenianego ucznia z uwzględnieniem w § 5 pkt 2a).