PROGRAM NAPRAWCZY DLA ZESPOŁU SZKÓŁ W RUDNIKU NAD SANEM W DZIEDZINIE BRAKU ODPOWIEDZIALNOŚCI WŚRÓD UCZNIÓW ( WAGARY, NISKA FREKWENCJA, LEKCEWAŻĄCY STOSUNEK DO NAUKI)
SPIS TREŚCI
1. Wstęp
2. Cel ogólny
3. Cele operacyjne
4. Założenia programowe
5. Treści programu
- Działania dyrektora
- Działania wychowawców i nauczycieli
- Działania uczniów
- Działania rodziców
6. Procedury osiągania celów
7. Przewidywane osiągnięcia uczniów
8. Ewaluacja
Wstęp
Szczególnym problemem szkolnym jest problem frekwencji na zajęciach szkolnych oraz mała efektywność oddziaływań wychowawczych
i dydaktycznych z tego wynikająca. Powodem niskiej frekwencji uczniowskiej nie zawsze są wagary. Często czynnikiem głównym jest brak odpowiedzialności ucznia za swój rozwój a stąd lekceważący stosunek do nauki. Niezwykle ważnym jest tutaj także problem motywacji i samodyscypliny.
Środowisko w którym funkcjonuje uczeń, składa się z czterech elementów
- Ucznia
- Nauczyciela
- Szkoły
- Domu rodzinnego.
Na zachowanie ucznia wpływają czynniki
- Związane z uczniem
- Związane z domem
- Związane ze szkołą
Aby wyeliminować zachowania niewłaściwe musi nastąpić koordynacja współpracy pomiędzy nauczycielami, dyrektorem, uczniami i rodzicami.
Główną przyczyną zakłóceń w relacjach uczniowie nauczyciele rodzice może być lęk , brak poczucia bezpieczeństwa, niska samoakceptacja i samoocena.
Głównym zadaniem efektywnego wychowawcy czy nauczyciela jest pomoc uczniom w rozwoju samodyscypliny i świadomości własnych zachowań.
Trzeba także pamiętać, że uczniowie są niepowtarzalni, a ich zachowania wypływają za każdym razem z innych przesłanek.
Często problemem nie jest niechęć do nauki ale apatia. Uczniowie apatyczni nie interesują się nauką szkolną, izolują się. Nauka nie ma dla nich sensu ani wartości. Tacy uczniowie wymagają szczególnej uwagi.
Frekwencja uczniowska jest czynnikiem wpływającym na wyniki nauczania oraz na jakość pracy szkoły. Regularne uczestniczenie w zajęciach szkolnych, obowiązkowość, samodyscyplina to cechy, które będą procentować w przyszłości.
W związku ze zdiagnozowanym w naszej szkole problemem braku odpowiedzialności uczniów przejawiającym się niską frekwencją, wagarami lub lekceważącym stosunkiem do nauki, opracowany został program działań zmierzających ku naprawie tej sytuacji.
Cele ogólne
- Zwiększenie frekwencji uczniowskiej
- Minimalizowanie zjawiska wagarów
- Wzbudzanie motywacji do nauki i zainteresowania zdobywaniem wiedzy
- Wypracowanie metod kształcenia właściwego zachowania uczniów
- Stworzenie możliwości współpracy pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami
Cele operacyjne
- W szkole istnieje jednolity, spójny system usprawiedliwień
- W szkole monitorowana jest frekwencja uczniowska (raz w miesiącu)
- Uczniowie i rodzice znają system usprawiedliwień
- W szkole prowadzi się Księgę Wyróżnień i Kar
- Wszystkie klasy szkolne uczestniczą w semestralnym i rocznym konkursie o najwyższą frekwencję
- W szkole nagradza się uczniów z wzorową frekwencją
- W prowadzone są konsultacje dla uczniów i rodziców
- W szkole prowadzone są koła zainteresowań
- Uczniowie dostrzegają korzyści z uczestniczenia w zajęciach szkolnych
- Uczniowie mają większą motywację do nauki, uzyskują lepsze wyniki
- W szkole prowadzona jest pedagogizacja rodziców
- Szkoła jest miejscem bezpiecznym, atrakcyjnym dla uczniów
- Nauczyciele doskonalą i uzupełniają swój warsztatu pracy
Założenia programowe
- Intensyfikacja pracy wszystkich podmiotów szkoły: dyrektora, nauczycieli, uczniów i rodziców , w tym kształtowanie współpracy między wszystkimi podmiotami uczestniczącymi w procesie wychowawczym i dydaktycznym
- Budowanie w szkole atrakcyjnego dla ucznia środowiska sprzyjającego wydajnej nauce
- Doskonalenie motywacji i umiejętności uczenia się
- Podniesienie wyników nauczania i zwiększenie frekwencji uczniowskiej
- Umiejętne wykorzystanie pomocy organu prowadzącego, instytucji, organizacji i osób wspierających szkołę
- Ewaluacja programu
Treści programu
Działania dyrektora w stosunku do nauczycieli
- Refleksja nad metodami nauczania stosownymi przez nauczycieli, badanie ich skuteczności i adekwatności do możliwości ucznia
- Przygotowanie harmonogramów pracy uwzględniających większą ilość ocen cząstkowych i mobilizację uczniów
w stosunku do uczniów
- Stosowanie nagród motywujących do wytężonej pracy
- Wyciąganie konsekwencji za nie wywiązywanie się z obowiązków
- Organizacja pracy z uczniami zdolnymi
- Organizacja pracy z uczniami mającymi trudności w nauce
w stosunku do rodziców
- Zapoznanie rodziców z WSO , Regulaminem rozliczania uczniów z godzin nieusprawiedliwionych, zasadami wpisów do księgi wyróżnień i kar, zasadami stosowania metody szkolnej interwencji profilaktycznej
- Prelekcje dla rodziców o efektywności nauczania, dobrej organizacji czasu , skutecznych metodach uczenia się
- Informowanie rodziców o możliwościach pomocy w nauce i przy rozwiązywaniu problemów dziecka
- Dostępność kontaktów z dyrektorem i nauczycielami
- Dostępność do wyników nauczania i frekwencji
w stosunku do innych podmiotów
- Pozyskiwanie środków na dodatkowe godziny lekcyjne, pomoce, wycieczki przedmiotowe, kursy i inne
- Pozyskiwanie środków z funduszy UE na zajęcia pozalekcyjne
- Wspieranie uczestnictwa szkoły w różnego typu programach edukacyjnych
- Współpraca z poradniami psychologicznymi, policją itp
- Współpraca z zakładami pracy ( uczniowie poznają warunki pracy w firmach współpracujących , ewentualne miejsca przyszłej pracy)
Działania wychowawców i nauczycieli
w stosunku do samych siebie
- Analiza stosowanych metod nauczania, proporcji kształcenia umiejętności oraz przekazywania wiedzy teoretycznej
- Stosowanie różnych metod aktywizujących
- Analiza proporcji materiału zrealizowanego na lekcji i zadanego do domu
- Analiza form, celowości, skuteczności zadań domowych i ich sprawdzania
- Analiza własnej konsekwencji przy rozliczaniu uczniów z frekwencji jak i z realizacji powierzonych zadań
w stosunku do uczniów
- Inspirowanie uczniów do organizowania zespołów wzajemnej pomocy
- Organizowanie lekcji lub prelekcji na temat skutecznego uczenia się, metod uczenia się, technik zapamiętywania,
- Wskazywanie dużej roli podręcznika szkolnego w procesie uczenia się
- Wzmacnianie motywacji do uczęszczania na zajęcia jak i do nauki poprzez wyraźnie określony i konsekwentnie stosowany system nagród i kar
- Rozwijanie i zachęcanie do zdrowego współzawodnictwa
w stosunku do rodziców
- Systematyczna kontrola dziennika
- Systematyczne przekazywanie rodzicom informacji o frekwencji i postępach w nauce ich dziecka
- Wymaganie od rodziców informacji zwrotnych
- Przeprowadzanie pedagogizacji rodziców na tematy związane z wpływem uczestnictwa w zajęciach szkolnych na postępy w nauce i rozwoju umiejętności
- Wspieranie rodziców w rozwiązywaniu trudnych problemów wychowawczych
Działania uczniów
w stosunku do samych siebie
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej
- wzmacnianie w sobie poczucia obowiązku uczęszczania na zajęcia szkolne jak i obowiązku nauki
- Uczenie się właściwej samooceny, rozwój motywacji
- Dobra organizacja pracy pozalekcyjnej
- Staranne przygotowywanie się do lekcji
- Wymaganie od siebie samego konsekwencji w wykonywaniu obowiązków
w stosunku do dyrektora i nauczycieli
- Zgłaszanie oczekiwań i sygnalizowanie co jest najbardziej potrzebne w procesie doskonalenia kształcenia
- Rozwijanie szacunku do pracy drugiego człowieka
w stosunku do rodziców
- Właściwa komunikacja interpersonalna w rodzinie
- Poprawa wzajemnych relacji , szacunek dla rodziców
- Rozwijanie uczciwości ,szczerości i otwartości we wzajemnych relacjach
Działania rodziców
W stosunku do siebie
- Dobra organizacja własnych zajęć, by mieć czas na rozmowę i zajęcia z dziećmi
W stosunku do własnych dzieci
- Określenie systemu wymagań
- Dbałość o właściwą organizację czasu pozalekcyjnego dziecka
- Systematyczna kontrola osiągnięć ucznia i jego frekwencji
- Kontrola wykorzystywania przez dziecko czasu wolnego
- Wdrażanie dziecka do starannej, systematycznej i odpowiedzialnej pracy poprzez powierzanie mu stałych domowych obowiązków
W stosunku do nauczycieli i wychowawców
- Częste kontakty z wychowawcą i nauczycielami
- Natychmiastowe usprawiedliwianie nieobecności analiza frekwencji na zajęciach
- Wyciąganie właściwych wniosków z postępowania dziecka, systematyczna współpraca
W stosunku do innych rodziców w klasie
- Podejmowanie wspólnych działań
Procedury osiągania celów
prowadzenie zajęć szkolnych metodami aktywnymi
systematyczne sprawdzanie ( ocenianie) bieżących osiągnięć ucznia poprzez zróżnicowane formy, takie jak: odpowiedzi ustne, kartkówki z aktualnie opracowywanego materiału, referaty, projekty, plansze, modele wykonywane przez uczniów,
branie pod uwagę przy ocenianiu pracy ucznia jego poziomu intelektualnego oraz wkładu pracy
celowe i świadome zadawanie prac domowych
częste sprawdzanie i ocenianie zadań domowych,
zauważanie i nagradzanie słowem lub oceną każdej formy aktywności ucznia
zachęcanie do udziału w rożnego typu konkursach szkolnych
nagradzanie udziału w konkursach szkolnych
mobilizowanie zespołów klasowych do zdrowej rywalizacji w konkursach o najlepszą semestralną i roczną frekwencję klasową
natychmiastowy kontakt z rodzicami uczniów wagarowiczów
codzienne przeglądanie dziennika klasowego, rozmowy z uczniami i ich rodzicami
angażowanie uczniów i ich rodziców w życie szkoły
angażowanie uczniów w różnego typu prace na rzecz szkoły: dyżury, sprzątanie obejścia szkolnego, drobne naprawy sprzętu
organizacja w szkole różnego typu spotkań, pogadanek, prelekcji, projekcji filmowych i warsztatów
organizacja wycieczek tematycznych, przedmiotowych, krajoznawczych
organizacja Święta Szkoły i Dnia Otwartych Drzwi
wspieranie pracy Samorządu Szkolnego i jego sekcji
Przewidywane osiągnięcia ucznia
Uczeń:
- potrafi zaplanować własną pracę
- chętnie uczestniczy w zajęciach
- jest aktywny i ambitny
- rozumie celowość odrabiania zadań domowych
- systematycznie i aktywnie pracuje na zajęciach szkolnych
- systematycznie uczestniczy w zajęciach szkolnych
- chętnie przychodzi do szkoły
- utożsamia się ze swoją klasą i szkołą
- potrafi zwrócić się o pomoc
- potrafi pomóc koledze
- starannie wykonuje powierzone mu zadania
- ma opanowane wiadomości i umiejętności co najmniej w stopniu podstawowym
- wykazuje aktywność pozalekcyjną
- świadomie rozwija swoje umiejętności i zainteresowania
- umiejętnie współpracuje w grupie
- akceptuje swoją klasę i swoje miejsce w niej
Ewaluacja
Ewaluacja ma na celu sprawdzenie, czy zaplanowane działania , zawarte w programie, były skuteczne, czy osiągnięto zamierzone cele, które elementy programu można realizować w niezmienionym kształcie, które ulepszyć a które odrzucić.
Ewaluacja prowadzona będzie po roku realizacji programu.
Ewaluacja będzie przeprowadzona poprzez obserwację zaangażowania uczniów, rozmowy z uczniami, rodzicami i nauczycielami , ankiety anonimowe lub graficzne formy ewaluacyjne.