SPIS TREŚCI
- WSTĘP
- CELE
- WIZJA SZKOŁY
- GŁÓWNE ELEMENTY PROGRAMU
- ETAPY WDRAŻANIA PROGRAMU
- HARMONOGRAM DZIAŁAŃ SZKOŁY W KIERUNKU POPRAWY EFEKTYWNOŚCI WYCHOWANIA
- EWALUACJA
- ZAŁĄCZNIKI
WSTĘP
W Zespole Szkół w ciągu ostatniego roku szkolnego:
- Opracowano Procedury i działania w kierunku zapobiegania niedostosowaniu społecznemu, przestępczości i agresji wśród młodzieży.
- Zapoznano z procedurami wszystkich nauczycieli, pracowników szkoły, rodziców i uczniów.
- Zdiagnozowano problem wychowawczy jakim są wagary, niska frekwencja uczniowska i lekceważący stosunek do nauki.
- Opracowano i uruchomiono program naprawczy w tym zakresie.
- Opracowano metodę szkolnej interwencji profilaktycznej opartej na diagnozie, poradzie, kontrakcie i monitoringu poprawy zachowań uczniowskich.
- Powołano koordynatora do spraw bezpieczeństwa.
- Wprowadzono zmiany w Statucie, dotyczące między innymi używania telefonów komórkowych, stroju szkolnego.
- Przeprowadzono i wnikliwie przeanalizowano ankietę przeprowadzoną przez Kuratorium Oświaty i Wychowania w Rzeszowie, którą wg uzyskanej próby wypełniali wszyscy uczniowie.
- Przygotowano program naprawczy ze szczegółowym harmonogramem działań w kierunku eliminowania zachowań agresywnych (przemoc słowna, psychiczna i fizyczna).
Oprócz powyższych działań na bieżąco realizowany jest Szkolny Program Wychowawczy i Szkolny Program Profilaktyki, które także zawierają w sobie moduły dotyczące zarówno zagadnień braku odpowiedzialności wśród uczniów, jak i profilaktyki uzależnień i zachowań agresywnych.
W związku z tym na program poprawy efektywności wychowania w Zespole
Szkół składają się wszystkie wskazane wyżej elementy.
CELE
UCZNIOWIE
Ø Wyposażenie uczniów w umiejętności samodzielnego dokonywania właściwych wyborów dotyczących zachowania i zdrowia.
RODZICE
Ø Uzupełnienie wiedzy o prawidłowościach rozwojowych wieku dorastania,
znaczeniu więzi emocjonalnej z dzieckiem, agresji i zagrożeniach uzależnieniami.
NAUCZYCIELE
Ø Doskonalenie działań podejmowanych w ramach pracy wychowawczej jak i profilaktyki problemowej.
WIZJA SZKOŁY
Szkoła jest dla uczniów środowiskiem wychowawczym, w którym współdziałają łącznie nauczyciele i rodzice. Środowisko to wychowuje człowieka, który świadomie i odpowiedzialnie kształtuje swoje życie
w harmonii z założeniami i potrzebami rodziny, środowiska lokalnego i kraju.
GŁÓWNE ELEMENTY PROGRAMU:
Ø Szkolny Program Wychowawczy,
Ø Szkolny Program Profilaktyki,
Ø Program naprawczy w dziedzinie braku odpowiedzialności wśród uczniów(wagary, niska frekwencja, lekceważący stosunek do nauki),
Ø Procedury i działania w kierunku zapobiegania niedostosowaniu społecznemu, przestępczości i agresji wśród młodzieży,
Ø Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej,
Ø Program naprawczy w kierunku eliminowania zachowań agresywnych,
ETAPY WDRAŻANIA PROGRAMU POPRAWY EFEKTYWNOŚCI WYCHOWANIA
1 | Szkolny Program Wychowawczy | realizowany w sposób ciągły |
2 | Szkolny Program Profilaktyki | realizowany w sposób ciągły |
3 | Program naprawczy w dziedzinie braku odpowiedzialności wśród uczniów (wagary, niska frekwencja, lekceważący stosunek do nauki) | realizowanyod września 2006 |
4 | Procedury i działania w kierunku zapobiegania niedostosowaniu społecznemu, przestępczości i agresji wśród młodzieży | od września 2006 |
5 | Metoda szkolnej interwencji profilaktycznej | stosowana od września 2006 |
6 | Program naprawczy w kierunku eliminowania zachowań agresywnych | realizowany od kwietnia 2007 |
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ SZKOŁY W KIERUNKU POPRAWY EFEKTYWNOŚCI WYCHOWANIA
ZADANIE | TERMIN | ODPOWIEDZIALNY | |
ZADANIA SZKOŁY NAKIEROWANE NA UCZNIA | Doposażenie biblioteki szkolnej wpublikacje, filmy izestawy multimedialne dotyczące profilaktyki uzależnień, przestępczości, demoralizacji iagresji | praca ciągła | dyrektorbibliotekarz |
Zapoznanie uczniów zprocedurami idziałaniami wkierunku zapobiegania niedostosowaniu społecznemu, przestępczości iagresji wśród młodzieży | klasy pierwszewrzesień | wychowawcy | |
Zapoznanie uczniów z metodą szkolnej interwencji profilaktycznej iwszystkimi innymi regulaminami szkolnymi | klasy pierwszewrzesień | wychowawcy | |
Konkurs ze znajomości prawa szkolnego | Święto Szkołykwiecień | koordynator ds. bezpieczeństwakomisjawychowawcy | |
Zapoznanie uczniów z treściami i celami programów realizowanych wszkole | klasy pierwszewrzesień | wychowawcy | |
Spotkania z przedstawicielami Policji | październikkwiecień | Koordynator ds. bezpieczeństwa | |
Spotkania z przedstawicielami prokuratury | wrzesieńmaj | Koordynator ds. bezpieczeństwa | |
Pogadanki i godziny wychowawcze na tematy związane zbudowaniem właściwych relacji z otoczeniem | praca ciągławg planów pracy wychowawców | wychowawcyksiądzzaproszeni goście | |
Pogadanki igodziny wychowawcze na tematy związane zprzestępczością idemoralizacją młodzieży oraz skutkami prawnymi wynikającymi ztych zachowań | praca ciągławg planów pracy wychowawców | wychowawcyzaproszeni goście | |
Filmy dotyczące zagadnień związanych zuzależnieniami izachowaniami agresywnymi | wg planów pracy wychowawców | wychowawcy | |
Warsztaty związane zzagadnieniem rozładowywania napięć i agresji oraz jak radzić sobie ze strachem i własną złością | w klasach pierwszychlistopadw klasach drugichgrudzień | wychowawcyzaproszeni goście | |
Konsultacje dydaktyczne iwychowawcze | praca ciągła | wszyscy nauczyciele | |
Zajęcia pozalekcyjne: kółka przedmiotowe, kółko młodych mechaników pojazdów samochodowych, kółko młodych techników przemysłu drzewnego, kółko młodych techników mechaników, Uczniowski Klub Sportowy „Technik” oraz wycieczki szkolne | praca ciągła | nauczyciele, opiekunowie kół | |
Konkursy izawody klasowe w duchu zdrowej rywalizacji | Święto Szkołykwiecień | komisja | |
Udział szkoły wFestiwalu Kultury Chrześcijańskiej EUTRAPELIA | od października do maja | katecheta | |
Rozwijanie idei wolontariatu i próby współpracy szkoły z Domem Dziecka „Nasz Dom Dzieciątka Jezus”, Specjalnym Ośrodkiem Szkolno- Wychowawczym. | od września | Opiekun SU | |
Nagradzanie ikaranie uczniów zgodne zregulaminami szkolnymi oraz monitorowanie efektów tego działania | praca ciągła | dyrektorwychowawcy | |
Praca Samorządu Uczniowskiego oraz jego sekcji jako ważne pole do aktywności uczniów:Ø radiowęzeł szkolny,Ø sekcje: porządkowa, kulturalna,Ø sekcja pomocy koleżeńskiej wnauce | praca ciągła | Opiekun SU | |
Ścisła współpraca zkuratorami sądowymi | praca ciągła | wychowawcy | |
Ankiety ewaluacyjne dotyczące efektów działań wynikających zprzyjętych programów | wg planów | komisje | |
Dyskusje na tematy związane zewaluacją ważnych dokumentów szkolnych | wg planów | wychowawcykomisje, rada pedagogiczna | |
ZADANIA SZKOŁY NAKIEROWANE NA RODZICÓW | Pedagogizacja rodziców na zebraniach ogólnych | wrzesieńlistopadstyczeńkwiecień | dyrektorwychowawcy |
Pedagogizacja rodziców na zebraniach klasowych(tematyka zgodna zaktualnymi problemami klasowymi) | wg planów | wychowawcy | |
Konsultacje dla rodziców | praca bieżącawg harmonogramu | dyrektorwychowawcy | |
Wspieranie ipomoc rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych zdzieckiem | praca bieżąca | wychowawcy | |
Wskazywanie rodzicom poradni iinstytucji wspierających rodzinę ipomagających wtrudnych sytuacjach | praca bieżąca | wychowawcy | |
Wizyty w domach rodzinnych, które wykazują brak kontaktu ze szkołą | praca bieżąca | wychowawcy | |
Angażowanie iwłączanie rodziców w życie szkoły i klasy dziecka | praca bieżąca | wychowawcy | |
ZADANIA WYCHOWAWCÓW | Przygotowanie planów pracy wychowawcy klasowego zuwzględnieniem zagadnień dotyczących właściwych relacji z otoczeniem jak i zagadnień związanych zprzestępczością, uzależnieniami iagresją |
wrzesień | wychowawcyZespół Wychowawczy |
Przygotowanie tematyki godzin wychowawczych zuwzględnieniem zagadnień związanych z agresją i przemocą | wrzesień | wychowawcyZespół Wychowawczy | |
Analiza iprzygotowanie comiesięcznych raportów frekwencji poszczególnych uczniów jak i całej klasy | praca bieżąca | wychowawcy | |
Nawiązanie ścisłej współpracy zkuratorami wychowanków mających problemy z prawem | praca bieżąca | wychowawcy | |
Doskonalenie zawodowe wzakresie komunikacji interpersonalnej, integracji i tworzenia zgranych zespołów klasowych, profilaktyki uzależnień oraz jak radzić sobie zemocjami i stresem:Ø kursy,Ø warsztaty,Ø konferencje,Ø samokształcenie | na bieżąco | wychowawcy | |
Konferencje samokształceniowe:Ø Tętniąca życiem klasa szkolna - jak stworzyć udany zespół klasowy, ØDoświadczenia, sukcesy i wnioski ze stosowania metody szkolnej interwencji profilaktycznej | październikluty | wychowawcy | |
Systematyczne ikonsekwentne monitorowanie efektów działań wychowawczych | praca bieżąca | wychowawcy | |
Przygotowanie raportów na temat funkcjonowania iefektów programów naprawczych wklasie | koniec semestru i koniec roku |
wychowawcy | |
Zorganizowanie dla klas spotkań z:Ø działaczami organizacji młodzieżowych,Ø działaczami harcerskimi,Øwolontariuszami,Ø innymi osobami z pasją realizującymi swoje zamiłowania,Ø rodzicami reprezentującymi ciekawe zawody lub pasje | praca bieżąca | wychowawcy | |
ZADANIA DLA NAUCZYCIELI | Natychmiastowe reagowanie na wszystkie przejawy złego zachowania uczniów. Rozmowy wyjaśniające zuczniem, wychowawcą, ewentualnie rodzicem. Systematyczne wpisyw dziennikach lekcyjnych. Wspieranie i pomoc wychowawcom wrozwiązywaniu problemów klasowych | praca bieżąca | nauczyciele |
Zapewnianie uczniom bezpieczeństwa iopieki na terenie szkoły poprzez dyżury nauczycieli | praca bieżąca | nauczyciele | |
Uświadamianie uczniom korzyści wynikających zaktywnego udziału w zajęciach szkolnych | praca bieżąca | nauczyciele | |
Biblioterapia - Co wiesz oasertywności i jak ją wykorzystać jako sposób na agresję?Wyszukiwanie ciekawych artykułów z prasy oraz pozycji zliteratury, przekazywanie uczniom iwychowawcom do dyskusji | praca bieżąca | bibliotekarz | |
Organizowanie różnego typu zawodów sportowych w celu kształcenia umiejętności zdrowej rywalizacji | wg harmonogramu | nauczyciele wf | |
Włączanie uczniów do różnego typu prac w szkole na zasadzie asystenta, np. wspólny dyżur, wspólne przygotowywanie sali do lekcji, sędziowanie meczom itp. | praca bieżąca | nauczyciele. wychowawcy | |
Dyskusje na lekcjach religii na tematy związane zsystemem wartości, relacjami między ludźmi, nałogami, uzależnieniami iwartością życia | praca bieżąca | katecheta |
EWALUACJA
Ewaluacja działań w kierunku poprawy efektywności wychowania nastąpi po każdym semestrze realizacji przyjętych zadań. Ewaluacja prowadzona będzie w formie ankiet, obserwacji i dyskusji ewaluacyjnych.
Wnioski wdrażane będą do pracy bezpośrednio po przeprowadzonej ewaluacji, a przyjęte plany i działania będą odpowiednio modyfikowane.
ZAŁĄCZNIKI:
- Program naprawczy dla Zespołu Szkół w Rudniku nad Sanem w dziedzinie braku odpowiedzialności wśród uczniów (wagary, niska frekwencja, lekceważący stosunek do nauki).
- Program naprawczy dla Zespołu Szkół w Rudniku nad Sanem w kierunku wyeliminowania zachowań agresywnych.