PROGRAM NAPRAWCZY DLA ZESPOŁU SZKÓŁ IM. GEN. WŁADYSŁAWA SIKORSKIEGO W RUDNIKU NAD SANEM
W KIERUNKU ELIMINOWANIA ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
RUDNIK NAD SANEM KWIECIEŃ 2007
I. Diagnoza:
Problem zdiagnozowano w oparciu o:
- ankietę dla uczniów,
- rozmowy z uczniami, nauczycielami i rodzicami.
Ogólnie można powiedzieć, że problem doświadczenie przynajmniej raz zachowań agresywnych (przemocy słownej, psychicznej lub fizycznej) od kolegów dotyczy ok. 33% naszych uczniów.
W związku z powyższym opracowano program naprawczy mający zminimalizować niepokojące nas zjawisko.
II. Cele:
OGÓLNY
– ograniczenie, a następnie wyeliminowanie aktów przemocy i agresji wśród uczniów.
Cele szczegółowe:
uczeń:
Ø szanuje siebie i innych (postawy, poglądy, wygląd, zdrowie),
Ø potrafi obronić swoje przekonania podczas rzeczowej dyskusji,
Ø zna konsekwencje zażywania środków odurzających,
Ø zna konsekwencje zachowań agresywnych,
Ø zna sposoby i techniki rozładowywania napięć,
Ø potrafi prawidłowo nawiązywać i utrzymywać relacje z drugim człowiekiem,
Ø umie odróżnić dobro od zła,
Ø świadomie podejmuje decyzje i działania profilaktyczne.
nauczyciel:
Ø posiada obszerną wiedzę w zakresie profilaktyki problemowej,
Ø docenia wartość i widzi potrzebę integracji zespołów klasowych i środowiska szkolnego,
Ø podejmuje wysiłek tworzenia tętniącej życiem i zgranej klasy szkolnej,
Ø umiejętnie współpracuje z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami.
rodzic:
Ø rozumie znaczenie i potrzebę współpracy z wychowawcą, nauczycielami,
Ø świadomie podejmuje współpracę ze szkołą,
Ø posiada podstawową wiedzę na temat sposobu rozwiązywania konfliktów, na temat profilaktyki uzależnień iwynikających stąd zachowań agresywnych,
Ø wie, gdzie szukać pomocy w sytuacjach problemowych.
III. Formy realizacji:
Ø spotkania z przedstawicielami policji,
Ø spotkania z przedstawicielami prokuratury,
Ø prelekcje na temat skutków prawnych stosowania przemocy,
Ø prelekcje na temat jak rozładowywać napięcia,
Ø godziny wychowawcze na tematy związane z konfliktami, agresją, przemocą i zagrożeniami,
Ø godziny wychowawcze na tematy związane z budowaniem prawidłowych relacji z kolegami, z rodzicami, znauczycielami,
Ø rozmowy i dyskusja z wychowawcami,
Ø wspieranie rodziców w trudnościach wzajemnej komunikacji z dziećmi,
Ø różne formy pedagogizacji rodziców.
IV. Ewaluacja:
Narzędzia:
- ankieta – styczeń 2008, czerwiec 2008 (wśród uczniów i rodziców),
- rozmowy indywidualne wychowawców i nauczycieli z uczniami
i rodzicami.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH
Zadania |
Termin | Odpowiedzialny | Uwagi |
i uzyskać wewnętrzną harmonięØ Podnosimy komfort życia poprzez wybaczanieØ Poznajemy przyczyny konfliktu (agresji) w rodzinie, w klasie szkolnej, w szkoleØ Przyczyny i konsekwencje agresji i przemocyØ Kiedy stosuję przemoc i jakie mogę ponieść tego konsekwencjeØ Zjawisko agresji i przemocy, co o tym wiemyØ Bliżej siebie, dalej od agresji i zagrożeń nałogamiØ Bezpieczny uczeń, jak unikać zagrożeń
i zagrożeń nałogami)
i natychmiastowe rozwiązywanie sytuacji konfliktowych12. Konsekwentne stosowanie we wszystkich problemach wychowawczych Metody Szkolnej Interwencji Profilaktycznej opartej na diagnozie, poradzie, kontrakcie i monitoringu zachowań uczniowskich 13. Diagnoza problemówwychowawczych przeprowadzona przez wychowawców podczas wspólnych spotkań z rodzicami14. Analiza wyników ankietydla uczniów i rodziców podsumowującej całoroczne działania profilaktyczne i naprawcze. |
Marzec 2007 do końca roku szkolnego wrzesień 2008wrzesień, październik 2008 dowrześnia 2007 na bieżąco na bieżąco na bieżąco do września 2007 I semestr kwiecień 2008 na bieżąco kwiecień 2008 na bieżąco czerwiec 2008 |
Koordynator ds. bezpieczeństwa wychowawcy wychowawcy Zespół Wychowawczy Bibliotekarz nauczyciele wychowawcy wychowawcy wychowawcy wychowawcy katecheta koordynator ds. bezpieczeństwa wychowawcy wychowawcy rodzice Zespół Wychowawczy |
Program został omówiony i przedstawiony rodzicom przez wychowawców klas podczas zebrania dnia 26.04.2007 r.
Rodzice nie wnieśli żadnych nowych propozycji.