Szkoła jest dla uczniów środowiskiem wychowawczym, w którym współdziałają łącznie wszyscy nauczyciele stanowiący radę pedagogiczną. Nauczyciele w swej pracy wychowawczej wspierają w tym zakresie rodziców. Podstawowym celem pracy wychowawczej jest wychowanie człowieka, którego programem życiowym jest świadome kształcenie swego losu i życia w harmonii z założeniami
i potrzebami rodziny, środowiska, kraju.
Osiągnięciu tych celów służy między innymi realizacja Szkolnego Programu Wychowawczego.
Szkolny Program Wychowawczy jest zgodny z dokumentami:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
Konwencja o Prawach Dziecka
Ustawa o Systemie Oświaty
Karta Nauczyciela
Statut Zespołu Szkół im. gen. Wł. Sikorskiego w Rudniku nad Sanem
Regulamin Zespołu Szkół im. gen. Wł. Sikorskiego w Rudniku nad Sanem
Plan Pracy Zespołu Szkół im. gen. Wł. Sikorskiego w Rudniku nad Sanem
Regulamin Warsztatów Zespołu Szkół im. gen. Wł. Sikorskiego w Rudniku nad Sanem
Szkolny Program Wychowawczy zawiera cele:
I. Stworzenie warunków sprzyjających wszechstronnemu rozwojowi intelektualnemu uczniów i zapewnienie im rozwoju wszystkich sfer osobowości.
II. Promowanie szacunku dla każdego człowieka i jego godności osobistej, tolerancji dla inności oraz sprawiedliwości społecznej. Kształtowanie uniwersalnych wartości oraz wychowanie patriotyczne i obywatelskie.
III. Realizacja założeń programu wychowawczego i programu profilaktyki uwzględniającego także: potrzeby wychowawcze uczniów, promocję szacunku dla innych ludzi i dla siebie, formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
IV. Motywowanie uczniów do wysiłku i pracy nad sobą. Dostrzeganie i prawidłowa ocena ich osiągnięć.
V. Wpływ poprzez działania wychowawcze na: wychowanie do życia w rodzinie, promowanie zdrowego stylu życia, zapobieganie patologiom i uzależnieniom oraz przeciwdziałanie agresji.
VI. Wspólne uczestnictwo rodziców i nauczycieli w spójnych i jednolitych działaniach szkoły.
VII. Systematyczne rozpoznawanie potrzeb w zakresie opieki nad uczniami i zapewnienie im odpowiednich form pomocy. Współpraca z osobami i instytucjami powołanymi do udzielania pomocy.
Monitorowanie efektów działań wychowawczych i opiekuńczych. Wprowadzanie niezbędnych zmian. Ewaluacja programu wychowawczego.
CEL I
STWORZENIE WARUNKÓW SPRZYJAJĄCYCH WSZECHSTRONNEMU ROZWOJOWI INTELEKTUALNEMU UCZNIÓW
I ZAPEWNIENIE IM ROZWOJU WSZYSTKICH SFER OSOBOWOŚCI
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Prowadzenie zajęć dostosowanych do potrzeb i możliwości uczniów, umożliwianie im uzupełniania wiadomości oraz pomoc |
1. Realizowanie programów nauczania. 2. Dostosowanie metod nauczania do potrzeb 3. Przygotowanie młodzieży do udziału w różnorodnych konkursach, olimpiadach przedmiotowych. 4. Prowadzenie kół zainteresowań. 5. Opieka nad uczniami ze specyficznymi trudnościami 6. Indywidualne konsultacje przedmiotowe z uczniami mającymi trudności w nauce szkolnej. 7. Indywidualna praca nauczyciela z uczniem zdolnym. |
dyrektor, nauczyciele, wychowawcy |
w ciągu roku |
a. Uczniowie osiągają wyniki odpowiednie do swoich możliwości. b. Uczniowie aktywnie uczestniczą w kołach zainteresowań. c. Uczniowie chętnie uczestniczą |
2. |
Otaczanie opieką uczniów rozpoczynających naukę w szkole, umożliwiając im adaptację |
1. Przestrzeganie tzw. „okresu ochronnego” dla uczniów klas pierwszych. 2. Zapoznanie uczniów i ich rodziców ze Statutem Szkoły oraz regulaminami obowiązującymi w szkole. 3. Zapoznanie 4. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych na godzinach 5. Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów. |
wychowawcy, nauczyciele |
wrzesień |
a. Uczniowie i ich rodzice znają obowiązujące w szkole dokumenty . b. Uczniowie czują się akceptowani przez kolegów, identyfikują się ze swoją klasą. c. Wychowawca zna problemy |
3. |
Przestrzeganie przez całą społeczność szkolną praw: obywatelskich, dziecka, ucznia i upowszechnianie wiedzy |
1. Zapoznawanie z prawami człowieka, dziecka, ucznia na lekcjach WoS i godzinach 2. Organizowanie przez Samorząd Uczniowski pogadanek, konkursów dotyczących znajomości praw i obowiązków ucznia. |
nauczyciel WoS, wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
w ciągu roku |
a. Uczniowie znają swoje prawa b. Uczniowie i pracownicy szkoły przestrzegają wymienione prawa. c. Samorząd Uczniowski bierze aktywny udział w przygotowaniu |
4. |
Preorientacja zawodowa |
1. Współpraca z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej 2. Zapoznawanie z ofertą szkół wyższych poprzez spotkania 3. Udostępnianie informatorów 4. Zapoznawanie młodzieży 5. Poznawanie specyfiki różnych zawodów. 6. Poznawanie technik poszukiwania pracy. 7. Zajęcia wspomagające uczniów w wyborze kierunków kształcenia. |
dyrektor, wychowawcy |
w ciągu roku |
a. Uczniowie uczestniczyli b. Uczniowie brali aktywny udział c. Uczniowie znają oferty edukacyjne szkół wyższych, policealnych i pomaturalnych. d. Uczniowie wiedzą, gdzie poszukiwać interesujących ich informacji. |
5. |
Wspieranie rozwoju społeczno-moralnego uczniów. |
1. Zapewnienie indywidualnej opieki pedagogicznej, 2. Angażowanie uczniów |
wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
w ciągu roku |
a. Uczniowie potrafią współpracować w grupie podczas przygotowań b. Uczniowie są zaangażowani c. Uczniowie czynnie uczestniczą d. Uczniowie chętnie udzielają sobie wzajemnie pomocy |
CEL II
PROMOWANIE SZACUNKU DLA KAŻDEGO CZŁOWIEKA I JEGO GODNOŚCI OSOBISTEJ, TOLERANCJI DLA INNOŚCI ORAZ SPRAWIEDLIWOŚCI SPOŁECZNEJ. KSZTAŁTOWANIE UNIWERSALNYCH WARTOŚCI ORAZ WYCHOWANIE PATRIOTYCZNE I OBYWATELSKIE
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Rozwijanie samorządności uczniowskiej. |
1. Uczestnictwo uczniów 2. Realizacja tematyki zajęć dydaktycznych na lekcjach WoS, historii, godzinach 3. Warsztaty dla nauczycieli 4. Pedagogizacja rodziców uczniów na wymieniony temat. |
nauczyciele WoS, historii, wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego |
w ciągu roku |
a. Samorządy: klasowe b. Uczniowie znają i rozumieją pojęcie demokracji oraz zasady nią rządzące. c. Zaplanowane spotkanie d. Nauczyciele poznali metody aktywizujące, niezbędne podczas przeprowadzania zajęć z młodzieżą o tematyce społecznej. |
2. |
Przestrzeganie zasad współżycia |
1. Przypominanie nauczycielom 2. Wyciąganie konsekwencji za nieprzestrzeganie regulaminów |
dyrektor, wychowawcy, nauczyciele |
w ciągu roku |
a. Uczniowie i nauczyciele przestrzegają prawa i normy społeczne, wykonują swoje obowiązki. b. Opracowany system kar jest stosowany i funkcjonuje zgodnie za założeniami. |
3. |
Kształtowanie prawości charakteru i poszanowania norm społecznych. |
1. Uczenie współodpowiedzialności za innych ludzi ( np. rodzina, koledzy). 2. Budzenie odpowiedzialności za wspólne mienie. 3. Przestrzeganie zasad dobrego wychowania. |
dyrektor, wychowawcy, nauczyciele. |
w ciągu roku |
a. Uczniowie dostrzegają potrzeby innych ludzi, wyrażają chęć niesienia pomocy. b. Uczniowie szanują mienie szkolne i społeczne, dbają c. Uczniowie poczuwają się do odpowiedzialności za sprzęt szkolny, ponoszą konsekwencje d. Uczniowie szanują siebie nawzajem, respektują prawo innych do wyrażania swojego zdania. |
4. |
Edukacja europejska. |
1. Działalność Klubu Europejskiego. 2. Organizowanie konkursów wiedzy o Unii Europejskiej (także w ramach Święta Szkoły). 3. Realizowanie tematów dotyczących krajów Unii podczas zajęć dydaktycznych na lekcjach WoS, geografii. |
Nauczyciele WoS, geografii, opiekun Klubu Europejskiego, nauczyciele odpowiedzialni za przygotowanie Święta Szkoły). |
w ciągu roku |
a. Uczniowie angażują się b. Uczniowie znają podstawowe informacje o państwach należących do Unii Europejskiej. c. Konkursy o tematyce unijnej zostały przeprowadzone. |
CEL III:
REALIZACJA ZAŁOŻEŃ PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO I PROGRAMU PROFILAKTYKI UWZGLĘDNIAJĄCEGO TAKŻE:
-
POTRZEBY WYCHOWAWCZE UCZNIÓW
-
PROMOCJĘ SZACUNKU DLA LUDZI I DLA SIEBIE
-
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Rozpoznawanie potrzeb wychowawczych uczniów. |
1. Zdiagnozowanie sytuacji wychowawczej w szkole. 2. Obserwacja wychowanków, poznanie ich poglądów, przekonań, potrzeb. 3. Prowadzenie na bieżąco rozmów z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze. 4. Zapoznanie uczniów |
wychowawcy, nauczyciele |
w ciągu całego roku szkolnego |
a. Wychowawcy otaczają indywidualną opieką każdego ucznia i zespół klasowy. b. Uczniowie skutecznie rozwiązują problemy życiowe c. Znają i stosują różne metody |
2. |
Promocja szacunku dla ludzi i dla siebie; kształtowanie postaw prospołecznych |
1. Kształtowanie poglądów 2. Nauka odpowiedzialności za siebie i za grupę. Wyrabianie wrażliwości, życzliwości, rzetelności 3. Praca nad własnym charakterem, poszanowanie godności własnej i drugiego człowieka. |
wychowawcy, nauczyciele |
cały rok |
a. Pogadanki i dyskusje na lekcjach wychowawczych zostały przeprowadzone. |
3. |
Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
1. Ścisła współpraca z: władzami lokalnymi oraz ośrodkami kultury i sportu (MGOK, MOSiR). 2. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Nisku. |
dyrektor, nauczyciele, psycholog, pedagog |
cały rok |
a. Uczniowie uczestniczą b. Poradnia przesyła opinię |
CEL IV:
MOTYWOWANIE UCZNIÓW DO WYSIŁKU I PRACY NAD SOBĄ. DOSTRZEGANIE IPRAWIDŁOWA OCENA ICH OSIĄGNIĘĆ
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Kształtowanie umiejętności planowania |
1. Zajęcia grupowe umożliwiające poznanie swoich dobrych stron. 2. Poznanie zasad efektywnej nauki. 3. Nauka autoprezentacji na lekcjach wychowawczych. 4. Wyrabianie umiejętności wartościowania, oceniania |
wychowawcy, nauczyciele, opiekun SU. |
zgodnie z harmonogra-mem |
a. Aktywne uczestnictwo uczniów b. Uczniowie znają mocne c. Potrafią przeprowadzić autoprezentację. |
2. |
Dążenie do obiektywnej oceny wiadomości, umiejętności |
1. Opracowanie przez nauczycieli Przedmiotowych Systemów Oceniania; ich uczestnictwo w warsztatach 2. Uczestnictwo uczniów 3. Ich udział w kółkach zainteresowań. |
dyrektor, nauczyciele |
w ciągu roku |
a. Nauczyciele systematycznie doskonalą umiejętności oceny osiągnięć uczniowskich. b. Uroczystości szkolne są organizowane przy czynnym zaangażowaniu uczniów. c. Uczniowie chętnie uczestniczą |
CEL V:
WPŁYW POPRZEZ DZIAŁANIA WYCHOWAWCZE NA:
-
WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE
-
PROMOWANIE ZDROWEGO STYLU ŻYCIA
-
ZAPOBIEGANIE PATOLOGIOM I UZALEŻNIENIOM ORAZ PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Wychowanie do życia |
1. Uświadomienie młodzieży istotnych procesów zachodzących w okresie dorastania oraz związków między dojrzewaniem do miłości, a dojrzewaniem psychomoralnym człowieka. 2. Kształtowanie kultury wyrażania uczuć 3. Partnerstwo, prawa |
wychowawcy, pielęgniarka, lekarz |
według harmonogra-mu |
a. Zostały zrealizowane lekcje wychowawcze. b. Panie: pielęgniarka i lekarka przeprowadziły prelekcje. c. Młodzież zna procesy zachodzące w okresie dorastania oraz zasady wyrażania uczuć |
2. |
Promowanie zdrowego stylu życia. |
1. Dbałość o higienę miejsc: nauki i pracy. 2. Kształtowanie aktywności ruchowej uczniów. 3. Organizacja wycieczek turystyczno – krajoznawczych, rajdów. |
wszyscy nauczyciele, nauczyciele wf. |
w ciągu całego roku |
a. Wszyscy uczniowie aktywnie uprawiają sport i uczestniczą b. Nauczyciele przy pomocy uczniów organizują wycieczki pozwalające poznać własny region. |
3. |
Zapobieganie patologiom |
1. Stres i czynniki stresogenne. Sposoby radzenia sobie 2. Zagrożenia zdrowia i życia: a. alkoholizm, b. nikotynizm, c. narkomania, d. AIDS, e. uzależnienie komputerowe. |
wychowawcy, pedagog, pielęgniarka. |
według harmonogramu |
a. Zostały przeprowadzone lekcje wychowawcze. b. Prelekcję wygłosiła pani pielęgniarka. c. Uczniowie znają zagrożenia zdrowia i życia. Wiedzą jak uchronić się przed nimi. |
CEL VI:
WSPÓLNE UCZESTNICTWO RODZICÓW I NAUCZYCIELI W SPÓJNYCH IJEDNOLITYCH DZIAŁANIACH SZKOŁY
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Angażowanie rodziców w życie szkoły. |
1. Zapoznanie rodziców 2. Organizowanie wspólnych 3. Współdziałanie z rodzicami 4. Organizowanie indywidualnych i wspólnych – wywiadówek, spotkań 5. Współpraca wychowawców 6. Organizowanie zajęć edukacyjnych dla rodziców. |
dyrektor, wychowawcy |
systematycznie w ciągu całego roku szkolnego |
a. Rodzice aktywnie uczestniczą b. Znają dokumenty szkolne. c. Są informowani o wynikach d. Udział rodziców i frekwencja na wywiadówkach powyżej 50 %. e. Przeprowadzane są prelekcje |
CEL VII
SYSTEMATYCZNE ROZPOZNAWANIE POTRZEB W ZAKRESIE OPIEKI NAD UCZNIAMI I ZAPEWNIENIE IM ODPOWIEDNICH FORM POMOCY. WSPÓŁPRACA Z OSOBAMI I INSTYTUCJAMI POWOŁANYMI DO UDZIELANIA POMOCY
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1. |
Poznanie ucznia i jego środowiska rodzinnego, sytuacji materialnej. |
1. Obserwacja uczniów 2. Otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka. 3. Systematyczne kontakty 4. Prelekcja dla rodziców podczas spotkania wywiadowczego na temat występujących zaburzeń funkcjonowania wśród uczniów naszej szkoły. 5. Diagnozowanie na bieżąco sytuacji w klasie (ankiety...). |
dyrektor, wychowawcy, wyznaczeni nauczyciele |
w ciągu roku |
a. Wychowawcy znają problemy b. Wychowawcy, na podstawie przeprowadzonej diagnozy dostosowują swoje oddziaływania opiekuńcze c. Prawidłowo kształtują się relacje wychowawców i nauczycieli d. Rodzice na bieżąco uzyskują informacje o dostrzeżonych e. Prelekcja dla rodziców odbyła się. |
2. |
Pomoc uczniom |
1. Przyznawanie, w miarę możliwości, pomocy materialnej (stypendia, zapomogi). 2. Poruszanie zagadnienia zaniedbań: higienicznych, opieki medycznej, rozwojowych, pedagogicznych, opiekuńczych podczas spotkań wywiadowczych z rodzicami. 3. Indywidualne rozmowy 4. Podejmowanie wczesnej interwencji: informowanie rodziców, wskazywanie możliwości uzyskania pomocy (lekarz, psycholog). 5. Współpraca, w miarę potrzeb, z ośrodkami pomocy społecznej, poradnią psychologiczno-pedagogiczną, sądem rodzinnym, policją, służbą zdrowia. |
dyrektor, wychowawcy |
w ciągu roku |
a. Uczniowie otrzymują niezbędną im opiekę i pomoc (także materialną) b. Rodzice posiadają informacje |
3. |
Zapewnienie uczniom opieki odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły. |
1. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa podczas lekcji i przerw. 2. Pełnienie podczas przerw dyżurów przez nauczycieli, 3. Pełnienie dyżurów uczniowskich w szatni, 4. Możliwość korzystania 5. Sprawowanie opieki nad uczniem niepełnosprawnym oraz, w razie potrzeby, zapewnienie nauczania indywidualnego. 6. Zapewnienie opieki nad uczniami w czasie wycieczek, rajdów szkolnych oraz podczas zajęć odbywających się poza terenem szkoły. |
dyrektor, nauczyciele |
w ciągu roku |
a. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów b. Niewielka liczba zachowań agresywnych i niebezpiecznych na terenie szkoły. c. Niewielka liczba wypadków na terenie szkoły. |
CEL VIII:
MONITOROWANIE EFEKTÓW DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH I OPIEKUŃCZYCH. WPROWADZANIE NIEZBĘDNYCH ZMIAN. EWALUACJA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO.
Lp. |
Zadania |
Sposoby realizacji |
Odpowiedzialni |
Termin realizacji |
Kryteria sukcesu |
1 2. 3. |
Stopień zaangażowania wszystkich podmiotów szkoły Opinia nauczycieli Zmiany w wiedzy, umiejętnościach |
1. Analiza dokumentów (arkusze analizy). 2. Ankietowanie (ankiety). 3. Samoocena (arkusz samooceny). |
dyrektor, nauczyciele, wychowawcy |
Badanie zostanie przeprowa-dzone pod koniec roku szkolnego. Konieczne zmiany zostaną wprowadzo-ne przed rozpoczę-ciem nowego roku szkolnego. |
a. Wyniki badań zostaną przedstawione Radzie Pedagogicznej na końcu roku szkolnego. |