atematyka należy do tych dziedzin wiedzy, gdzie kluczowym czynnikiem efektywności i postępów w nauce jest rozwiązywanie przez uczącego się dużej liczby zadań.
Od dawna wiadomo, że nie można nauczyć się matematyki poprzez lekturę podręczników i studiowanie rozwiązanych przykładów. W pewnym momencie uczący się musi "wziąć sprawy w swoje ręce".
Z uczeniem się matematyki jest trochę tak, jak z uczeniem się gry na instrumencie muzycznym. Możemy długo przyglądać się, jak to się robi, możemy zapoznać się z zapisem nutowym i zasadami gry.
Możemy stojąc z boku patrzeć i słuchać, jak to robi zawodowy muzyk. Jednak dopóki sami nie zasiądziemy do instrumentu i nie zaczniemy sami ćwiczyć, dopóki nie przekonamy się na własnej skórze, gdzie leżą trudności, dopóki nie popełnimy i nie będziemy poprawiać nieuniknionych w trakcie nauki błędów - nie nauczymy się na tym instrumencie grać.
Ucząc się matematyki możemy obejrzeć setki rozwiązanych przez nauczyciela lub zamieszczonych w podręczniku przykładów. Jednak dopóki sami nie zmierzymy się z zadaniem z matematyki - nie zrozumiemy, o co naprawdę chodzi. Zresztą na egzaminach z matematyki nie pyta się o definicje czy twierdzenia. Nie testuje się z nabytych wiadomości. Na egzaminie z matematyki otrzymujemy do rozwiązania konkretne zadania. Tak sprawdzane są umiejętności. Bez uprzedniego samodzielnego ćwiczenia po prostu nie zdamy takiego egzaminu.
Matematyka Reaktywacja była systemem wspomagania nauczania, w którym zaawansowane technologie są ściśle połączone z aktywnym udziałem nauczycieli i uczniów w całym procesie uczenia się. Uczestniczący w projekcie uczniowie otrzymali do dyspozycji nieograniczony dostęp do ogromnej liczby interaktywnych ćwiczeń i testów z całego zakresu matematyki objętej programem nauczania w szkołach ponadgimnazjalnych - zarówno na poziomie podstawowym, jak i rozszerzonym.
W naszej szkole realizację trzyletniego projektu” Matematyka – Reaktywacja” zakończyła ostatnia grupa uczniów. Opiekunem uczniów była mgr Anna Błaż. Projekt prowadziła Politechnika Wrocławska. Zespół Szkół w Rudniku nad Sanem otrzymał tytuł Partnera Edukacyjnego Instytutu Matematyki i Informatyki Politechniki Wrocławskiej.
Projekt „Matematyka Reaktywacja” był realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III „Wysoka jakość systemu oświaty” i współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.