1 grudnia obchodzony jest Światowy Dzień AIDS. Jest to jedna z ośmiu najważniejszych kampanii na rzecz zdrowia publicznego zainicjowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) w 1988 roku. Tegoroczne hasło przyjęte z okazji Światowego Dnia AIDS przez Wspólny Program Narodów Zjednoczonych ds. HIV/AIDS (UNAIDS) brzmi: Wyrównujmy (ang. Equalize) i jest wezwaniem do działania.
Uczniowie Klubu Przedsiębiorczych jak co roku dołączyli się do obchodów tego dnia poprzez przygotowanie w szkole tablicy informacyjnej, której elementem jest plakat przygotowany przez uczennicę kl. IV LO Roksanę Korbus w ramach konkursu „Porozmawiajmy o uzależnieniach i AIDS.
Głównym celem tego dnia jest zwrócenie uwagi na problem zakażeń HIV/AIDS oraz solidaryzowanie się z ludźmi dotkniętymi chorobą.Symbolem solidarności z osobami żyjącymi z HIV i AIDS i ich bliskimi jest czerwona kokardka, nieodłączny element obchodów tego dnia. Obecność kokardki w sferze publicznej przypomina, że osoby żyjące z HIV są pełnoprawnymi członkami społeczeństwa i powinny mieć możliwość życia i pracy w swoim środowisku, pamiętając równocześnie o obowiązku ochrony innych przed zakażeniem.
HIV od lat dotyka miliony osób na całym świecie. W 2021 roku:
- 38 400 000 osób żyło z HIV;
- 650 000 osób zmarło z przyczyn związanych z HIV;
- wykryto 1 500 000 nowych zakażeń HIV;
- 28 700 000 osób dorosłych żyjących z HIV otrzymywało terapię antyretrowirusową.
W naszym kraju, według danych Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego, od wdrożenia badań w 1985 r. do 31 grudnia 2021 r. zakażenie HIV stwierdzono u 27 552 osób. Ogółem odnotowano 3 868zachorowań na AIDS. 1 448 chorych zmarło.
W połowie listopada 2022 r. leczeniem ARV w Polsce objętych było ok. 18 tys. pacjentów, w tym 181 dzieci. Leczenie jest prowadzone i finansowane w ramach Rządowego Programu Polityki Zdrowotnej pn. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce na lata 2022–2026”.
Źródło str. KC ds. AIDS, link: https://aids.gov.pl/na-strone-glowna/sda-2022/