Pragniemy poinformować o zakwalifikowaniu się naszej szkoły w projekcie "UDOSTĘPNIACZE 2.0". Konkurs skierowany jest do uczniów klas II i III ponadpodstawowych. Tematem jest dostępność, czyli zapewnienie równego dostępu do produktów, usług i przestrzeni wszystkim osobom, w tym z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej mobilności ruchowej lub percepcji. Akcja ma na celu m.in. uświadomienie uczniom jak wiele barier znajduje się w otoczeniu i uwrażliwienie ich na większe potrzeby niektórych grup społecznych.
24 lutego 2022r. dwie nauczycielki Edyta Małek-Karaś i Natalia Paszek wzięły udział w szkoleniu, którego celem było wyjaśnienie pojęcia dostępności i przekazanie wiedzy merytorycznej w tym temacie, zwrócenie uwagi nauczycieli na wkład Funduszy Europejskich w rozwój idei dostępności, przekazanie informacji na temat Programu Dostępność Plus, przygotowanie nauczycieli do prowadzenia lekcji w ramach konkursu „uDOSTĘPniacze2.0” oraz zachęcenie do prowadzenia regularnych lekcji na temat dostępności.
W trakcie szkolenia udzielono odpowiedzi na pytania: Czym jest dostępność? oraz omówiono dostępność dla osób z niepełnosprawnością wzroku, z dysfunkcja słuchu i z niepełnosprawnością intelektualną oraz ruchową. Poruszano zagadnienia dotyczące Dostępności dla seniorów oraz wrażliwości i odpowiedzialności społeczna gwarancją dostępności. Bardzo ważnym tematem było znaczenie Funduszy Europejskich oraz Programu Dostępność Plus w likwidacji barier. Szkolenie zakończyło się przedstawieniem zasad przeprowadzenia lekcji dla uczniów (przedstawienie scenariusza zajęć, filmów i prezentacji wykorzystywanych w ramach lekcji).
28 lutego nauczycielka Natalia Paszek przeprowadziła lekcję na temat dostępności w klasie II Technikum Logistycznym i II Liceum Ogólnokształcącym. Uczniowie wysłuchali wprowadzenia do dostępności. Poznali obszary dostępności oraz pojęcia związane z dostępnością. Chętnie uczestniczyli w ćwiczeniach wcieleniowych: dogadajmy się i jedną ręką.
Teraz przed nami ostatnie zadanie konkursowe: przygotowanie scenariusza oraz przygotowanie filmu o tematyce zgodnej z celami konkursu. Zadanie konkursowe, w postaci przygotowania filmu o dostępności, pozwoli sprawdzić uczniom zdobytą podczas zajęć wiedzę, a ponadto młodzież powalczy o cenne nagrody nie tylko dla siebie, ale też swoich szkół.