TEG czyli Tydzień Edukacji Globalnej był przeprowadzony w naszej szkole w ramach programu Szkoła Humanitarna. Poszczególne klasy uczestniczyły w wystawie plakatowej, której tematyką były aktualne problemy zrównoważonego rozwoju, takie jak: degradacja środowiska w procesie wytwarzania i utylizowania smartfonów i innej elektroniki, zużycie i skażenie wody na potrzeby tworzenia nowych ubrań, europocentryczne postrzeganie świata i różne spojrzenia na biedę w krajach Globalnego Południa. Uczniowie skanowali dołączone do plakatów kody QR i zapoznawali się z zawartą w nich treścią. Po części edukacyjnej przychodził czas na sprawdzenie wiedzy w formie dokończenia kodowania własnego kodu QR. Rozwiązanie quizu, który dotyczył poznanych treści, otwierało możliwość zamalowania odpowiednich pól na swoim kodzie QR, by uzyskać dostęp do ukrytej pod nim treści. Po wystawie plakatowej uczniowie udawali się na warsztaty, na których, po zaczerpnięciu wiedzy z filmu, dyskutowali o wpływie zwiększonej produkcji smartfonów na różne dziedziny życia ludzi na całym świecie. Zajmowali stanowisko wobec hipotetycznych rozwiązań i propozycji zrównoważenia szkodliwej nadprodukcji. Podzieleni na grupy wykonali plakaty o wpływie wydobycia surowców do produkcji smartfonów na środowisko naturalne, często nieludzkich warunkach pracy robotników fabryk, produkujących elektronikę oraz gigantycznych wysypiskach elektrośmieci zlokalizowanych często w krajach Globalnego Południa. Omawiając swoje prace, nie tylko zwracali uwagę na poruszane treści, ale również na budowanie obszernej wypowiedzi, słowną prezentację.
TEG okazał się bardzo owocnym czasem dla samej młodzieży. W dyskusjach pojawiły się nowatorskie rozwiązania problemu globalnego ocieplenia klimatu, radykalne kroki, które często niewielkim wysiłkiem mogą zmienić nasz świat. Poszerzenie perspektywy - zakup nowego smartfona już nigdy nie będzie taką prostą decyzją. Poczucie odpowiedzialności - globalnie ludzie współzależą od siebie. Decyzje jednych mają wpływ na kształt życia drugich. Uczniowie potrafili także sformułować poznane treści w formie graficznej i omówić je.
TEG był również okazją do kulturalnej dyskusji, merytorycznych przemyśleń i integracji. W atmosferze wzajemnego szacunku łatwej formułować i prezentować swoje zdanie i poglądy. Na poruszane w cyklu spotkań pytania nie ma prawidłowych odpowiedzi. Zależnie interpretujemy rzeczywistość, która była, jest i będzie tylko jedna. Warto mieć to na względzie, podejmując decyzje, które czasem nie wynikają z potrzeby zakupu lecz wszechobecnego ducha konsumpcjonizmu. Koordynatorkami Tygodnia Edukacji Globalnej były p. Natalia Paszek i p.
Justyna Tabor