PODSUMOWANIE PROJEKTU
WENUSJANKI I MARSJANIE
W bieżącym roku szkolnym wszyscy uczniowie mogli brać udział w projekcie edukacyjno-wychowawczym Wenusjanki i Marsjanie, który był realizowany od listopada do marca. Projekt ten, w odróżnieniu od lat ubiegłych nie był rywalizacją międzyklasową, tym razem każdy uczeń indywidualnie pracował na swój sukces.
Celami głównymi projektu były: analiza przewartościowania wzorców męskości i kobiecości oraz ich wzajemnych zależności; zauważenie zmian podejścia współczesnego świata do postrzegania człowieka poprzez pryzmat jego płci (role społeczne nabyte
i osiągane); wzmocnienie relacji interpersonalnych. Niezmiernie ważnym aspektem było także pobudzanie kreatywności oraz zwiększenie zaangażowania całej społeczności w życie szkoły.
Uczniowie poprzez uczestnictwo w cyklu zajęć warsztatowych „W poszukiwaniu zaginionej kobiecości i męskości” odkrywalijacy są współczesna kobieta i współczesny mężczyzna. Zajęcia prowadzone przez szkolnego psychologa i pedagoga poruszały następujące tematy: Porozmawiajmy jak kobieta z mężczyzną – różnice w komunikacji; Płeć mózgu; Rola kobiety i mężczyzny; Stereotypy – typowa kobieta, typowy mężczyzna..
Realizowanie obowiązkowych zadań konkursowych, takich jak:
- wykonanie gazetkiKobiety bez towarzystwa mężczyzn więdną, a mężczyźni bez kobiet głupieją” /A. Czechow / - Dlaczego jesteśmy dla siebie ważni?
- wykonanie prezentacji oraz wystawy z opisem, pt. „Męski punkt widzenia - Polscy badacze i niewykorzystane szanse”,
- wykonanie prezentacja i wystawy z opisem pt. „10 najsłynniejszych Polek, czyli kto powinien trafić do kanonu”,
- audycja na wybrany temat, przedstawiona przez szkolny radiowęzeł,
- wykonanie plakatu odzwierciedlającego sens i hasło projektuWenusjanki i Marsjanie,
- zorganizowanie imprezy „Wenusjanki i Marsjanie na planecie ZIEMIA”(Dzień Kobiet),
także ułatwiało poszukiwanie odpowiedzi na pytanie: „Czy naprawdę kobiety są z Wenus
a mężczyźni z Marsa?”.
Wymienione wyżej działania były punktowane zgodnie z regulaminem projektu.
Cenne punkty można było też zdobywać podczas zajęć i w konkursach ogłaszanych przez nauczycieli, a były to, min:
- Edukacyjna noc filmowa (recenzja, puzzle),
- Fizyka nie jest taka trudna,
- Magnes na lodówkę ze szkołą w tle,
- Tatuaż z fizyką w tle,
- Wenusjanki i Marsjanie kontra liczba π,
- Kobiety i mężczyźni w branży handlowo-logistycznej,
- Why women are important to men? vs Why men are important to women?
- Serce w marketingu,
- Pozycja kobiety w różnych kulturach świata
Źródłem informacji nt. zmiany w postrzeganiu i pełnieniu społecznych ról kobiety
i mężczyzny były zajęcia prowadzone na lekcjach języka angielskiego (Do you have a male o rfemale brain?); języka niemieckiego (Rola kobiety i mężczyzny w rodzinie współczesnej
i wcześniej); wychowanie do życia w rodzinie (Kobieta i mężczyzna – dwie istoty płciowe, Kobiecość i męskość w różnych epokach, kulturach i religiach). Natomiast podczas spotkań Między nami kobietami oraz Ci niezwykli mężczyźni zainteresowani mogli poznać sylwetki wyjątkowych kobiet i wspaniałych mężczyzn ze świata nauki.
W projekcie wzięło udział 66 uczniów. Wszystkim serdecznie dziękujemy. Gratulujemy także odwagi, poczucia humoru i kreatywności.