ZAKOŃCZENIE SZKOLNEGO PROJEKTU
Po szkole z przytupem
Muzyka to jedyny język przekazu, który jednoczy wszystkie kraje i wszystkie kultury,
dzięki niej można skleić stłuczone na tysiące kawałków lustro,
w którym wszyscy możemy zobaczyć się i zrozumieć nawzajem.
Zbigniew Lubicz–Miszewski, artysta plastyk
W kwietniu 2018 r. zakończył się szkolny projekt wychowawczo-edukacyjny PO SZKOLE Z PRZYTUPEM, realizowany przez uczniów klasy I, II, III i IV wraz z ich wychowawcami w okresie od listopada 2017 r. do kwietnia 2018 r. W ramach projektu odbył się konkurs międzyklasowy, którego nagrodą główną jest dwudniowa wycieczka do Krakowa, która odbędzie się w dniach 29-30 maja 2018 r. Zwycięską klasą jest klasa III TM, TPS i TH.
Uczniowie wszystkich klas realizowali zadania konkursowe z kategorii audycja i wystawka tematyczna, zwracając szczególną uwagę na hasło miesiąca, muzykę towarzyszącą oraz święta bądź wydarzenia wymienione w HARMONOGRAMIE DZIAŁAŃ.
Hasła miesiąca to:
LISTOPAD - Patriotyzm
GRUDZIEŃ – Czym jest muzyka? Może po prostu niebem, z nutami zamiast gwiazd.(L. J. Kern)
STYCZEŃ - Do zmieniania ludzi i ich zachowania się i zwyczajów nie ma lepszego środka jak muzyka. (ShuChung)
LUTY - Muzyka zmniejsza stres, łagodzi strach, dodaje energii i poprawia pamięć. Muzyka sprawia, że ludzie są mądrzejsi. (J. Vos)
MARZEC - Z muzyką powinno być właśnie tak jak z życiem: i dobrze, i źle, i poważnie, i śmiesznie.
(J. Waldorff)
KWIECIEŃ - Piosenka jest dobra na wszystko (J. Przybora)
Rozpoczęcie projektu nastąpiło w listopadzie audycją wprowadzającą i gazetką informacyjną na temat projektu przygotowane przez koordynatorki projektu. W tym miesiącu w holu szkoły wystawiono również gazetkę z okazji Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień (21 XI 2017),
a także uruchomiono Muzyczne pozdrowienia! -„ Zatrzymaj się kolego, napisz coś miłego”.
Dźwięki muzyki rozbrzmiewały także przy upamiętaniu tych, którzy polegli w walce o niepodległość Naszej Ojczyzny podczas uroczystej akademii z okazji 99 rocznicy Odzyskania Niepodległości.
W kolejnych miesiącach przygotowywane były zajęcia edukacyjne prowadzone przez poszczególnych nauczycieli lub warsztaty inspirowane cytatem przygotowane przez psychologa
i pedagoga szkolnego. Odbyły się:
- Zajęcia edukacyjne –Bo do tanga trzeba dwojga ‘Dzień Tanga’ (prowadzący p. Sławomir Zając)
- Zajęcia edukacyjne - Gruba baba śpiewa (prowadzący p. Edward Wołoszyn)
- Zajęcia edukacyjne - Muzyka dźwignią handlu ‘Dzień Handlowca’(prowadzący p. Monika Reichert i p. Marek Wojtaś)
- Zajęcia edukacyjne - Śpiewająco o prawach konsumenckich (prowadząca p. Barbara Cynk)
- Zajęcia edukacyjne –Matematyka w nutach ‘Dzień Matematyki” (prowadząca p. Alina Pasierb)
- Warsztaty inspirowane cytatem –p. Sylwia Matyka i p. Anna Łaska pracowały z uczniami nad realizacją zagadnień wychowawczych:
- „Już to, że zebrali się z różnych dzielnic miasta, z różnych układów rodzinnych,
z różnych mieszkań, domów, widoków ze swego okna, i razem wykonują, czyli razem poddają się rozkazowi zapisanych na papierze dźwięków, jest godne podziwu.”
Cz. Miłosz (współpraca w grupie) - „Nasza muzyka zdolna jest wywołać chwiejność emocjonalną, zachowanie patologiczne,
a nawet bunt i rewolucję.” The Beatles (wywieranie wpływu/manipulacja, nieśmiałość). - „Muzyka pozwala osiągnąć w ciągu kilku minut to, do czego wiodą tygodnie medytacji.” C. Rose. (Stres)
- ”W swej głupocie [ludzie] doszli do przekonania, że w muzyce nie istnieje dobro ani zło,
a jedynym kryterium jej oceny jest przyjemność, jaką może dawać. Muzyka sama w sobie nie stanowi wartości, ale związana z nią niemoralność i duch bezprawia.” Platon (Wartości) - „Poprzez muzykę można zmienić system wartości swoich słuchaczy i w końcu wykraść ich rodzicom.” David Crosby – motto przewodnie pogadanki na spotkaniu z rodzicami.
Uczniowie, aktywnie brali udział w akcjach konkursowych, które pozwoliły im na zdobywanie punktów konkursowych w myśl powiedzenia ‘w ilości siła’ J - były to działania,
w których liczyło się zaangażowanie, zgranie, liczebność i współpraca całej klasy. Odbyły się: Dzień Białych Skarpetek (listopad), Dzień Błyszczącej Gwiazdki (grudzień), Akcja Dzień Koszuli (styczeń), Dzień Baterii (luty), Dzień Szczęścia (marzec).
Klasy miały również możliwość zapoznania się z różnymi gatunkami muzyki (klasyczna, folk, rock, pop, reggae, jazz, disco i blues), ich najbardziej znanymi przedstawicielami oraz utworami muzycznymi danego gatunku. Odbywało się to poprzez audycje radiowe, gazetki informacyjne, wyszukiwanie oraz analizę utworów i treści muzycznych. Uczniowie zaznajamiali się również ze sławnymi cytatami związanymi z muzyką oraz z ich życiowym przekazem.
Istotnym elementem był również międzyklasowy konkurs plastyczny, którego celem było stworzenie plakatu przedstawiającego hasło projektu PO SZKOLE Z PRZYTUPEM. Zwyciężyła klasa II TH, TL, TPS. Odbył się także Konkurs Kolęd i Pastorałek „Raduj się świecie”, który oprócz charakteru konkursowego, niósł ze sobą wartości wspólnego kolędowania, kultywowania i szanowania tradycji chrześcijańskich oraz zwrócenie uwagi na różnorodność treściową i linii melodycznych kolęd
i pastorałek. Konkurs wygrała klasa III. Wychowawcy natomiast przygotowali konkurs wiedzy muzycznej „Kumpeliada”, w którym najlepsi okazali się przedstawiciele klasy IV. Miły akcent na zakończenie ich nauki w murach naszej szkoły!
W trakcie trwania projektu został wydany Kurier Szkolny o charakterze muzycznym, a na zakończenie projektu dokonano ekspozycji wszystkich prac projektowych.
I tak … muzycznie i z przytupem projekt dobiegł końca. Czego się nauczyliśmy? Tego,
że muzyka posiada magiczną moc, potrafi łączyć i dzielić, koić i pobudzać, napawać radością
i lękiem, bywa rozrywką i lekiem. Docenia indywidualizm i współpracę w zespole, jednocześnie podporządkowuje sobie wszystko. Jest obecna w każdym wymiarze życia osobistego i społecznego
i pełni wielorakie role. „Wszystko, co robimy, jest muzyczne...” (Morton Subotnick, kompozytor).
Koordynatorki projektu: Monika Reichert i Alina Wołoszyn