Nasza szkoła w okresie od 28 listopada 2014 r. do 30 kwietnia 2015 r. wykonywała zadania przewidziane regulaminem konkursu Szkoła zawodowych perspektyw organizowanym przez Studium Prawa Europejskiego.
Celem konkursu jest zwrócenie uwagi, jak ważną rolę w szkole pełni szkolny doradca zawodowy (koordynator ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego/osoba wyznaczona do pełnienia tej funkcji w szkole) oraz jak ogromne znaczenie dla uczniów ma jego wsparcie w wyborze ścieżki edukacyjnej i zawodowej.
Organizatorem konkursu szkolnego była pani Edyta Małek-Karaś.
Nauczyciele sprawujący opiekę nad uczniami i zaangażowani w prace konkursowe:Edyta Małek –Karaś, Monika Reichert, Marta Nawrocka, Alina Wołoszyn, Marek Wojtaś, Kamil Kak.
Zadania były realizowane w sposób następujący:
Zadanie 1.
Spotkanie ze specjalistą ds. doradztwa edukacyjno-zawodowego (lub osobą pełniącą tę funkcję w szkole). Pogawędka nt. Jak planować swoją przyszłość, jak wybór szkoły wpływa na nasze dalsze losy, dlaczego warto uczyć się języków obcych.
Liczba uczniów uczestniczących w przedsięwzięciu: klasy I TPS, T TH – łącznie 29 uczniów.
Zadanie 2.
Firma rodzina, czy „z dziada pradziada”. Czy w Twojej okolicy istnieją firmy prowadzone przez jedną rodzinę od pokoleń?
W dniu 15 kwietnia 2015r. uczniowie klasy II Technikum Pojazdów Samochodowych,
II Technikum Handlowego, II Technikum Mechanicznego, III Technikum Mechanicznego,
udali się na wycieczkę do Centrum Wikliniarstwa w Rudniku nad Sanem, aby poznać wiklinowe królestwo. Obejrzeli prezentację multimedialną o wikliniarskiej historii Rudnika, przypatrywali się pracy wytwórczej Pana Cholewy, który pokazał kunszt wyplatania oraz zwiedzili wiklinowe wystawy.
Dzisiejszy Rudnik również opiera swą egzystencję na wikliniarstwie. Działają tu liczne, głównie prywatne, firmy produkujące setki asortymentów z wikliny.
Zadanie 3.
Zapomniane zawody i ich znaczenie dla życia lokalnej społeczności. Przedstaw przykłady zawodów, których przedstawicieli brakuje w Twojej okolicy (np. kowal, szewc).
W lutym 2015 r. uczniowie ZS w Rudniku nad Sanem przeprowadzili badanie ankietowe wśród mieszkańców Gminy i miasta Rudnik nad Sanem, w ramach konkursu „Szkoła zawodowych perspektyw” pt. „ZAPOMNIANE ZAWODY I ICH ZNACZENIE DLA LOKALNEJ SPOŁECZNOŚCI”.
Badaniem ankietowym została objęta grupa 100 osób, z czego 59% ankietowanych to mężczyźni, 41% kobiety. Ankietowani podzieleni zostali na 3 grupy wiekowe: 16-25 lat (42), 26-40 lat (39%) i 41-67 lat (19%). Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania ankietowanych, to 77% z nich zamieszkuje w mieście Rudnik nad Sanem, natomiast 23% w okolicznych sołectwach.
Ankietowani uznali, że reaktywacja części „ginących zawodów” byłaby istotna dla lokalnego społeczeństwa z trzech głównych powodów:
- trudności w znalezieniu specjalisty danego zawodu
- zanikanie tradycji lokalnych
- brak konkurencyjności w zawodzie, przekłada się na wysokość ceny świadczonych usług.
Zadanie 4.
Nastoletni milionerzy – przygotowanie krótkiego (max. 4 minuty) filmu przedstawiającego historię osób, które w młodym wieku zarobiły swój pierwszy milion. Pokazanie, że warto realizować swoje pomysły, dzielić się nimi z innymi.
15 kwietnia 2015 r. przedstawiono uczniom klas III Technikum Mechanicznego, III Technikum Handlowego, III Technikum Pojazdów Samochodowych, III Technikum Przemysłu Drzewnego krótki film pt. „Nastoletni milionerzy” prezentujący młodych ludzi, którzy poprzez swoją pasję, upartość, możliwość realizacji samego siebie zarobili miliony. Wśród tych młody ludzi są również i Polacy.
Film miał na celu zmotywować kolejnych uczniów do działania. Uczniowie Ci już za rok kończą szkołę średnią. Niektórzy z nich będą kontynuować naukę na uczelniach wyższych, a niektórzy będą musieli znaleźć złoty środek na dalsze życie.
Po obejrzeniu filmu uczniowie dyskutowali o swoich pragnieniach, marzeniach i być może, że ten kilkuminutowy film będzie dla nich motorem do dalszego działania. Na dzień dzisiejszy, żaden z naszych uczniów nie prowadzi swojej firmy, ale kilku z nich ma już pomysł na swoją przyszłość.
Zadanie 5.
Własna firma, czy praca w korporacji. Przedstawienie różnic wynikających z tych dwóch form zatrudnienia. Wskazanie plusów i minusów dla każdej z nich.
Debata odbyła się w dniu 19 marca 2015 r. podczas organizacji Szkolnego Dnia Handlowca. Do uczestnictwa w debacie zostali zaproszeni i przedsiębiorcy, właściciele firm oraz osoby zatrudnione w firmach państwowych i prywatnych, uczniowie Zespołu Szkół oraz Publicznego Gimnazjum im. Orląt w Rudniku nad Sanem.
Dzięki powyższej debacie, uczniowie mieli możliwość bezpośredniego spotkania się z osobami, które posiadają wieloletnie doświadczenie zawodowe i mogli przekazać rzeczywistą, praktyczną i rzetelną wiedzę na temat współczesnego, trudnego i konkurencyjnego rynku pracy. Zaproszeni goście starali się wesprzeć młodych ludzi w poszukiwaniu ich własnej drogi zawodowej, przybliżyć realia zakładania i funkcjonowania własnej firmy w warunkach gospodarki rynkowej oraz zastanowienia się nad wyborem WŁASNA FIRMA, CZY PRACA W KORPORACJI. Uczniowie Zespołu Szkół przeprowadzili również debaty klasowe podczas lekcji podstaw przedsiębiorczości. Każda debata zakończona była głosowaniem dotyczącym wyboru WŁASNA FIRMA, CZY PRACA W KORPORACJI. W wyniku przeprowadzonych debat uczniowie uznali, że obecnie mimo wielu trudności ekonomicznych i prawnych warto zaryzykować i założyć własną firmę.
Zadanie 6:
Przeprowadzenie ankiety predyspozycji zawodowej uczniów. (Ankieta powinna być opracowana przy konsultacji doradcy zawodowego). Wyniki ankiety, wraz z komentarzem powinny być omówione na forum klasy, a indywidualny komentarz przekazany rodzicom (opiekunom) ucznia.
Zadnie 6 to przeprowadzenie ankiet dotyczących predyspozycji i zainteresowań zawodowych uczniów. Wykorzystano: Profil zainteresowań zawodowych i Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych. Zostały one przeprowadzone w klasach I TPS, I TH, IITPS, II TM, II TH.
W klasach I uczniowie wybierając, spośród różnych czynności, te najbardziej im odpowiadające, określali swój profil zainteresowań.
Przedstawiane Rodzicom wyniki nauczania uzupełnione zostały dygresją, że niezwykle istotne dla dzieci jest, aby to właśnie rodzice wspierali i motywowali do rozwijania zainteresowań, dając tym samym poczucie bezpieczeństwa, pogłębiając poczucie własnej wartości – ma to wpływ na ich samoocenę, która z kolei wpływa na podejmowane decyzje. Akceptacji potrzebują wszyscy, a szczególnie Ci, którzy napotykają na wiele trudności bądź sprawiają sporo problemów.
Zadanie 7
Zorganizowanie w szkole (bądź w równoległych klasach) dnia, podczas którego zaprezentowane zostaną różne ścieżki rozwoju zawodowego. Założeniem jest przedstawienie różnych dróg dojścia do danego zawodu/stanowiska.
Realizacja zadania obejmowała zorganizowanie w szkole dnia, podczas którego zaprezentowane zostaną ścieżki rozwoju zawodowego. Ten dzień odbył się 15 kwietnia, a w zadaniu uczestniczyły klasy:
III Technikum Mechanicznego,
III Technikum Pojazdów Samochodowych,
III technikum Przemysłu Drzewnego oraz
III Technikum Handlowego.
Podczas spotkania zaprezentowano drogi dojścia do danego zawodu lub stanowiska. Uczniowie obejrzeli przygotowaną prezentację oraz wysuwali wnioski i spostrzeżenia dotyczące swojej przyszłości, wybranego kierunku kształcenia i dalszych możliwości spełniania swoich marzeń. Ponadto mieli możliwość poznać środowisko pracy, wymagania psychologiczne oraz możliwości późniejszego zatrudnienia.
Zadanie 8
Ułożenie i wykonanie (nagranie) wiersza poświęconego różnym zawodom, wiersz powinien zawierać jak najwięcej opisów czynności wykonywanych przez przedstawicieli poszczególnych zawodów.
Do konkursu zaproszono uczniów naszej szkoły oraz uczniów rudnickiego Publicznego Gimnazjum im. Orląt.
Do konkursu przystąpiło 8 uczniów, z czego 4 to uczniowie Zespołu Szkół oraz 4- uczniowie Gimnazjum im. Orląt w Rudniku nad Sanem. Konkurs trwał do 6 marca 2015r.
Komisja konkursowa przeczytała wiersze, przeanalizowała je i wyłoniła zwycięzców:
miejsce I- Maksymilian Kędzior „Mojej szkoły czar”
miejsce II- Dawid Socha
miejsce III-Róża Słoniec „Pielęgniarka”
Dyrektor Zespołu Szkół wręczył dla zwycięzców nagrody.
Ponadto jeden z wierszy wykorzystano w celu promocji szkoły i zamieszczono na stronie internetowej naszej szkoły.
Zadanie 9.
Kalambury – jaki to zawód, ogólnoszkolny konkurs w którym przedstawiciele klas odgadują (na zasadzie kalambur), jaki zawód jest prezentowany.
28.04.2015 roku w Zespole Szkół w Rudniku nad Sanem odbył się konkurs "Kalambury - jaki to zawód?" przeprowadzony podczas Dni Otwartych. W konkursie uczestniczyli uczniowie Zespołu Szkół w Rudniku nad Sanem oraz gimnazjaliści z Sarzyny. Celem konkursu było uzmysłowienie uczniom różnorodności zawodów i kompetencji przydatnych w prezentowanych zawodach. Uczniowie mieli szanse przypomnieć sobie zanikające już w Polsce zawody takie jak: zdun, bednarz czy kaletnik.