W bieżącym roku szkolnym uczniowie klasy 1 technikum realizowali program „Wybierz życie – Pierwszy Krok”. Realizacja programu odbywała się jak co roku przy współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną. Jest to program edukacyjny obejmujący tematykę profilaktyki raka szyjki macicy, budowania świadomości zagrożenia rakiem szyki macicy i innych chorób wywołanych zakażeniem wirusem HPV u młodych ludzi. Wiedza o istnieniu zagrożenia zakażeniem HPV i jego konsekwencji jest niezbędnym elementem przygotowującym młodych ludzi do dorosłego życia. Zasadnicze znaczenie ma połączenie problemu raka szyjki macicy ze stanem zdrowia prokreacyjnego.
Klasa I została również objęta programem edukacyjno-profilaktycznym „Podstępne WZW”. który prowadzony jest nieprzerwanie od 2011 roku przez Fundację Gwiazda Nadziei. Celem programu jest profilaktyka zakażeń wirusami HAV, HBV i HCV, czyli wirusowego zapalenia wątroby typu A, B i C. Program uświadamia o odpowiedzialności za własne zachowania zdrowotne, oraz kształtuje postawy tolerancji i zrozumienia wobec osób zakażonych. Wirusowe zapalenie wątroby zostało uznane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) za jedno z największych wyzwań zdrowotnych na świecie. Zakażenia te nie dają typowych objawów lub są bezobjawowe, co powoduje, że osoby zakażone nie są świadome swojej choroby. Brak świadomości istniejącego ryzyka następstw zakażenia i niepodejmowanie leczenia może być przyczyną nieodwracalnych konsekwencji zdrowotnych, a nawet śmierci.
Trzecim realizowanym wraz z Sanepidem programem było „Zapobieganie HIV/AIDS i chorobom przenoszonym drogą płciową”, który objął uczniów klasy 4 technikum. W ramach realizacji programu podejmowano pogadanki nt. sposobów, dróg zakażenia się wirusem HIV, testów wykonywanych w kierunku HIV, podejmowania właściwych decyzji pozwalających na uniknięcie zakażenia HIV i innych chorób przenoszonych drogą płciową. Przeprowadzono wykład za pomocą prezentacji multimedialnej dot. HIV/AIDS i chorób przenoszonych drogą płciową. Uczniom przedstawiono filmy edukacyjne . Na zakończenie projektu uczniowie, pracując w grupach, przygotowali mapy myśli dotyczące poruszanych tematów. Była to okazja do utrwalenia wiedzy i wyrażenia swoich przemyśleń w sposób kreatywny. Ponadto uczniowie na podstawie zdobytej wiedzy rozwiązali tematyczną krzyżówkę. Uczniowie otrzymali materiały informacyjne (ulotki, broszury).
/M. Reichert/