Regulamin Zespołu Szkół im. gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku nad Sanem
Działy (paragrafy)
I. Postanowienia ogólne (1 - 6)
II. Cele i zadania Zespołu Szkół w Rudniku nad Sanem (7 - 9)
III. Organizacja pracy Zespołu Szkół (10 - 13)
IV. Prawa i obowiązki uczniów Zespołu Szkół (14 - 17)
V. Ocenianie uczniów (18 - 30)
VI. Działalność samorządowa i działalność organizacji młodzieżowych (31 - 32)
VII. Wyróżnienia, nagrody i kary stosowane w Zespole Szkół w Rudniku nad Sanem (33 - 35)
VIII. Postanowienia końcowe (36)
§ 1
Podstawę prawną działalności Zespołu Szkół w Rudniku nad Sanem stanowi Uchwała Rady Powiatu Nr XXXV/ 193/ 2002 z dnia 22 lutego 2002 roku.
§ 2
W skład Zespołu Szkół wchodzą następujące szkoły: Technikum Mechaniczne 5-letnie po szkole podstawowej, Technikum Mechaniczne 3-letnie po szkole zawodowej, Technikum Przemysłu Drzewnego 5-letnie po szkole podstawowej, Technikum Przemysłu Drzewnego 3-letnie po szkole zawodowej, Technikum Mechaniczne 4-letnie po gimnazjum, Technikum Przemysłu Drzewnego 4-letnie po gimnazjum, Zasadnicza Szkoła Zawodowa 3-letnia po gimnazjum.
§ 3
W celu praktycznej nauki zawodu Zespół Szkół prowadzi warsztaty szkolne - stanowiące integralną część szkoły.
§ 4
ZS posiada możliwość zakwaterowania uczniów w internacie Ośrodka Szkolno- Wychowawczego.
§ 5
Działalność Zespołu Szkół opiera się na zarządzeniach wydanych przez Ministra Edukacji Narodowej i Sportu.
§ 6
Prawa i obowiązki uczniów szkół wymienionych w § 2 określa Regulamin Zespołu Szkół.
II. CELE I ZADANIA ZESPOŁU SZKÓŁ ZAWODOWYCH W RUDNIKU NAD SANEM
§ 7
Cele i zadania szkoły wynikają z przepisów prawa oraz uwzględniają Szkolny Program Wychowawczy, a w szczególności:
1. praktycznie i teoretycznie przygotowuje uczniów do wykonywania zawodu technika i kwalifikowanego pracownika,
2. umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły, zdania egzaminu dojrzałości, egzaminu maturalnego i podjęcia nauki w wyższych uczelniach, szkołach policealnych lub podjęcia pracy zawodowej,
3. dostarcza wiadomości o metodach i technikach samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności oraz o współczesnych systemach wymiany i upowszechniania informacji, jak też o racjonalnej pracy własnej i zespołowej,
4. pomaga uczniom w odkrywaniu ich uzdolnień i świadomym wyborze dalszej drogi życiowej,
5. kształtuje humanistyczną i patriotyczną postawę uczniów, poszanowanie tradycji narodowej oraz trwałych wartości kultury narodowej i powszechnej,
6. sprawuje opiekę i nauczanie indywidualne w domu dla uczniów niepełnosprawnych,
7. rozwija uzdolnienia i zainteresowania indywidualne uczniów,
8. sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości szkoły,
9. sprawuje opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły oraz w czasie wycieczek i rajdów organizowanych przez szkołę,
10. otacza opieką uczniów rozpoczynających naukę w szkole, umożliwiając im adaptację w nowych warunkach,
11. przygotowuje uczniów do wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, solidarności, sprawiedliwości, wolności i tolerancji,
12. wyrabia nawyki dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie, higienę, racjonalny wypoczynek i właściwą organizację czasu wolnego,
13. kształtuje prawość charakteru, poszanowanie norm społecznych oraz godności własnej i drugiego człowieka, a także kształtuje wrażliwość, życzliwość, rzetelność i odpowiedzialność,
14. wyrabia umiejętność wartościowania, oceniania i wnioskowania jako warunków postępowania i działania,
15. kształtuje pozytywną motywację do nauki, pracy i osobistego uczestnictwa w życiu szkoły, lokalnego środowiska i społeczeństwa,
16. wpływa na rozwijanie samorządowej działalności organizacji uczniowskich, społecznych i młodzieżowych.
§ 8
Zespół Szkół realizuje swe zadania we współpracy z organizacjami, instytucjami i zakładami mającymi wpływ na kształcenie i wychowanie młodzieży, a w szczególności z Radą Rodziców, samorządem lokalnym oraz organizacjami działającymi na terenie szkoły.
§ 9
Zespół Szkół troszcząc się o zdrowie uczniów współpracuje z Zespołem Opieki Zdrowotnej udostępniając pomieszczenie na gabinet higienistki szkolnej i umożliwiając młodzieży konsultacje z lekarzem.
III. ORGANIZACJA PRACY ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 10
Praca dydaktyczno - wychowawcza i opiekuńcza Zespołu Szkół obejmuje zajęcia obowiązkowe, uzupełniające i nadobowiązkowe.
Do zajęć obowiązkowych zalicza się:
1. zajęcia lekcyjne o charakterze teoretycznym realizowane w klasach i pracowniach,
2. praktyczną naukę zawodu realizowaną w warsztatach szkolnych,
3. praktykę zawodową na stanowiskach w zakładach pracy.
Do zajęć uzupełniających i nadobowiązkowych zalicza się:
1. pozalekcyjne zajęcia rekreacyjno - sportowe,
2. zajęcia kółek zainteresowań i kółek przedmiotowych,
3. prace społecznie użyteczne na rzecz szkoły, rodziny i środowiska.
4. religię lub etykę.
§ 11
Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania, zgodnym z odpowiednim ramowym planem nauczania i programem wybranym z zestawu programów dla danej klasy, dopuszczonego do użytku szkolnego.
§ 12
Nauczanie języków obcych, wychowania fizycznego i praktycznej nauki zawodu może być prowadzone w oddziałach poszczególnych klas dzielonych na grupy. Szczegółowe zasady podziału na grupy reguluje Statut.
§ 13
Terminy związane z organizacją każdego roku szkolnego określają zarządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu.
IV. PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW ZESPOŁU SZKÓŁ
§ 14
Każdy uczeń naszej szkoły należy do społeczności szkolnej, która roztacza nad nim opiekę, chroni go przed krzywdą i śpieszy z pomocą w trudnych sytuacjach.
Każdy uczeń ma prawo do:
1. zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów, na lekcjach wprowadzających, na początku każdego roku szkolnego oraz w bibliotece szkolnej,
2. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
3. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej i poszanowania jego godności,
4. korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami, w miarę posiadanych przez szkołę środków finansowych,
5. życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
6. swobody wyrażania myśli i przekonań; w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
7. rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
8. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
9. pomocy w przypadku trudności w nauce ,
10. pomocy pedagoga szkolnego oraz korzystania z poradnictwa psychologiczno- pedagogicznego i zawodowego,
11. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych za zgodą lub pod kontrolą opiekuna zajęć,
12. odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i ferii,
13. uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych, rozrywkowych na terenie szkoły,
14. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole za zgodą Dyrektora Zespołu Szkół,
15. redagowania programów radiowęzła szkolego i wydawania gazetki szkolnej,
16. uczestniczenia w środowiskowych formach życia naukowego, artystycznego, sportowego i religijnego,
17. ochrony sfery życia prywatnego przed ciekawością i ingerencją nauczycieli, wychowawców i kolegów,
18. organizowania wspólnie z klasą wycieczek turystyczno- krajoznawczych lub programowych,
19. złożenia pisemnej skargi na ręce Dyrektora Zespołu Szkół - w przypadku naruszenia uczniowskich praw- osobiście lub za pośrednictwem rodzica, samorządu klasowego lub wychowawcy klasy.
§ 15
Prawa ucznia Zespołu Szkół wymienione w Regulaminie uzupełniają prawa zawarte w konwencji o prawach dziecka.
§ 16
Obowiązkiem ucznia jest:
1. przestrzegać postanowień zawartych w Statucie i Regulaminie,
2. systematycznie uczęszczać na zajęcia szkolne, uczyć się i rozwijać swoje umiejętności,
3. aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, pozalekcyjnych i w życiu szkoły,
4. godnie reprezentować szkołę, także poza jej terenem,
5. przestrzegać zasad kultury współżycia wobec kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły, a poza szkołą do innych ludzi,
6. odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz własny rozwój,
7. poszanowanie godności własnej i cudzej,
8. rozwijanie swojej osobowości w oparciu o uznane społecznie wartości,
9. dbałość o wspólne dobro szkolne, ład, czystość i porządek w szkole,
10. usprawiedliwiać nieobecność na zajęciach szkolnych:
a) usprawiedliwienie powinno być dostarczone wychowawcy nie później niż w ciągu 7 dni od czasu powrotu ucznia po nieobecności do szkoły,
b) przy nieobecności dłuższej niż tydzień rodzice mają obowiązek poinformować wychowawcę o przyczynie i okresie nieobecności,
c) uczeń, który opuścił w semestrze 21 i więcej godzin bez usprawiedliwienia może mieć sprawowanie obniżone do oceny nieodpowiedniej,
d) w przypadku gdy uczeń opuści 30 lub więcej godzin lekcyjnych w semestrze bez usprawiedliwienia, Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu go z listy uczniów,
11. nosić obuwie zmienne oraz czysty, stosowny strój podczas zajęć szkolnych,
12. rozliczyć się pod koniec roku szkolnego z księgowością, sekretariatem, biblioteką, szkolnym klubem sportowym, warsztatami szkolnymi i wychowawcą,
13. przestrzegać zasad bezpieczeństwa i higieny pracy zawartych w regulaminach klasopracowni przedmiotowych i warsztatów szkolnych,
14. zapoznać się z planem ewakuacyjnym szkoły oraz instrukcją postępowania w przypadku pożaru oraz w innych nadzwyczajnych sytuacjach.
§ 17
W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo zabrania się uczniom Zespołu Szkół:
1. samowolnego opuszczania terenu szkoły w trakcie zajęć lekcyjnych,
2. przynoszenia do szkoły przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu własnemu i innych osób,
3. wprowadzania do szkoły osób obcych,
4. palenia tytoniu, picia alkoholu, używania narkotyków,
5. wszelkich form chuligaństwa i używania przemocy wobec innych,
6. kradzieży,
7. przynależności do demoralizujących grup nieformalnych.
§ 18
Rok szkolny dzieli się na dwa semestry. Na końcu każdego semestru ustalane są przez nauczycieli oceny okresowe uczniów które są następnie przedstawione na posiedzeniu klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej.
§ 19
Oceny ustalone za ostatni semestr są ocenami końcoworocznymi ucznia i stanowią podstawę jego promocji.
§ 20
Na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną wychowawca klasy informuje pisemnie rodziców o zagrożeniach ocenami niedostatecznymi, a na 3 dni przed ustalonym terminem Rady Pedagogicznej nauczyciele informują uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych i końcoworocznych.
§ 21
Ocenianie uczniów z poszczególnych przedmiotów nauczania jest następstwem systematycznego sprawdzania i analizowania przez nauczycieli wyników w nauce. Sprawdzanie analizowanie, ocenianie wiedzy i umiejętności uczniów odbywa się za pomocą odpowiedzi ustnych, kartkówek, sprawdzianów pisemnych i prac klasowych, zadań domowych, prac projektowych, ćwiczeń laboratoryjnych, zadań praktycznych. Co najmniej tydzień przed planowanym sprawdzianem wiedzy i umiejętności nauczyciel i uczniowie winni uzgodnić termin sprawdzianu i omówić zakres wymaganego materiału. Termin przeprowadzania kartkówek nie musi być uzgadniany z uczniami i podany do ich wiadomości.
§ 22
Sprawdziany winny być oceniane, a wyniki sprawdzianów omówione w terminie dwóch tygodni od ich przeprowadzenia.
§ 23
Wszystkie oceny osiągane przez uczniów i ustalane przez nauczycieli są ocenami jawnymi.
§ 24
Uczeń, który nie radzi sobie z opanowaniem materiału ma prawo do dodatkowej pomocy, w uzgodnionym terminie do ponownego sprawdzenia i oceniania jego wiedzy.
§ 25
Uczeń, który nie nadąża z opanowaniem materiału winien korzystać z pomocy kolegów, może również oczekiwać od nauczyciela pomocy w postaci dodatkowych dwóch konsultacji lub innej formy pomocy określonej przez nauczyciela, po wcześniejszym ustaleniu z uczniem i jego rodzicami rozmiarów zaległości i braków z przedmiotu.
§ 26
Ustalona ocena śródroczna i końcoworoczna za zachowanie ucznia wyraża opinie szkoły o wypełnieniu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, udziale w życiu klasy, szkoły i środowiska, postawach wobec kolegów i innych osób. Ocena zachowania nie ma wpływu na oceny ucznia z przedmiotów nauczania, promowanie do klasy wyższej lub ukończenie szkoły.
§ 27
Ocenę za zachowanie ustala wychowawca klasy biorąc pod uwagę:
- opinię o uczniu nauczycieli uczących w klasie i szkole,
- opinię pedagoga szkolnego,
- pinię pracowników szkoły,
- opinię kolegów z klasy,
- samoocenę ucznia,
- opinię środowiska pozaszkolnego np. policji, kuratora, psychologa.
Ustalenie oceny zachowania jest czynnością jawną.
§ 28
W Zespole Szkół obowiązuje czterostopniowa skala ocen z zachowania:
wzorowe: wz
dobre: db
poprawne : pop
nieodpowiednie : ndp
§ 29
Przy ustalaniu ocen śródrocznych i końcoworocznych z zachowania należy kierować się następującymi kryteriami:
- wszystkie nieobecności w szkole usprawiedliwione,
- noszenie obuwia zmiennego,
- punktualność,
- kulturalne zachowanie się na lekcjach i na przerwach
- schludny czysty strój uczniowski,
- dbałość o czystość i higienę osobistą,
- pomoc przy estetycznym urządzaniu klasy,
- praca w samorządzie klasowym, szkolnym,
- aktywny udział w organizacjach szkolnych,
- własne inicjatywy i praca na rzecz estetycznego wyglądu szkoły i jej otoczenia,
- podejmowanie inicjatyw i działanie w zakresie niesienia pomocy ludziom samotnym i niepełnosprawnym,
- koleżeńskość i niesienie pomocy uczniom w zakresie nauki i wpływanie na ich pozytywne postawy.
§ 30
Oceną wyjściową do ustalenia oceny z zachowania jest ocena poprawna. Przy ustalaniu ocen śródrocznych i końcoworocznych należy kierować się następującymi kryteriami:
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
a) w zakresie kultury osobistej:
- prezentuje w kontaktach z nauczycielami, kolegami, pracownikami szkoły wysoki poziom kultury osobistej,
- aktywnie reaguje na dziejącą się komuś krzywdę, wykazuje odwagę cywilną,
- samorzutnie organizuje pomoc dla innych,
- przeciwstawia się przejawom brutalności i wulgarności,
- godnie reprezentuje szkołę w środowisku i dba o jej dobre imię,
- przestrzega zasady poszanowania ludzkiej godności w kontaktach z innymi ludźmi,
- dba o estetykę własną i otoczenia,
- szanuje mienie szkolne,
b) w zakresie wypełniania obowiązków szkolnych:
- zawsze przestrzega zasad określonych w statucie i regulaminach,
- w swoich działaniach wykracza poza wymagania stawiane przez nauczycieli,
- ma wzorową frekwencję,
- jest zdyscyplinowany, sumienny, systematyczny,
- osiąga znaczące sukcesy w nauce (uczestniczy w olimpiadach, konkursach przedmiotowych,
- promuje szkołę w środowisku,
c) w zakresie funkcjonowania w grupie rówieśniczej i szkolnej:
- wykazuje własną inicjatywę w organizowaniu szkolnych imprez,
- jest aktywnym członkiem samorządu szkolnego (klasowego),
- chętnie realizuje inicjatywy innych uczniów i nauczycieli.
- bierze aktywny udział w szkolnych akcjach na rzecz środowiska i działalności charytatywnej,
- potrafi pozytywnie wpływać na zachowanie innych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) w zakresie kultury osobistej:
- zawsze stosuje w rozmowie wymagane zwroty grzecznościowe,
- jest odpowiedzialny za swoje czyny i słowa,
- potrafi panować nad emocjami,
- jest prawdomówny,
- pomaga innym,
- jest tolerancyjny,
- dba o dobre imię szkoły i jej pozytywny wizerunek w środowisku,
- dba o estetykę własną i otoczenia,
- pozytywnie reaguje na dziejąca się komuś krzywdę,
- szanuje mienie szkolne.
b) w zakresie wypełniania obowiązków szkolnych:
- wywiązuje się z zadań związanych z nauką z wszystkich zajęć edukacyjnych,
- zawsze starannie i solidnie wykonuje polecenia nauczyciela,
- wywiązuje się z dodatkowych obowiązków szkolnych np. w czasie dyżurów na praktyce, w szatni, na wychowaniu fizycznym,
- wykonuje prace na rzecz klasy i szkoły,
- uczestniczy w olimpiadach, konkursach przedmiotowych,
- regularnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne.
c) w zakresie funkcjonowania w grupie rówieśniczej i szkolnej:
- aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły,
- bierze udział w szkolnych akcjach na rzecz środowiska i w działalności charytatywnej,
- potrafi współpracować w zespole,
- nie ulega żadnym nałogom i nie namawia do nich innych,
- jest członkiem samorządu szkolnego (klasowego).
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
a) w zakresie kultury osobistej:
- zachowuje się w sposób poprawny choć, zdarzają się drobne uchybienia, które nie mają charakteru stałego.
b) w zakresie wypełniania obowiązków szkolnych:
- zdarzają mu się drobne niedociągnięcia, nie wynikające jednak ze złej woli,
- regularnie uczęszcza na zajęcia lekcyjne (dopuszcza się do 21 godzin nieusprawiedliwionych i sporadyczne spóźnienia).
c) w zakresie funkcjonowania w grupie rówieśniczej i szkolnej:
- nie zawsze angażuje się w działania prowadzone na terenie klasy i szkoły, nie wykazuje własnej inicjatywy w tym względzie biernie uczestniczy w pracach zespołowych,
- sporadycznie bierze udział w działalności na rzecz szkoły.
Ocenę nieodpowiednia otrzymuje uczeń, który:
a) w zakresie kultury osobistej:
- arogancko zachowuje się wobec nauczycieli, pracowników, kolegów,
- używa wulgarnego słownictwa,
- wchodzi w konflikt z prawem,
- wykazuje brak poszanowania dla cudzego i wspólnego mienia,
- nie przestrzega zasad higieny osobistej nie przestrzega zasad bhp,
- wykazuje agresje fizyczną,
- notorycznie kłamie,
- wykazuje brak szacunku dla innych ludzi,
- używa tytoniu, alkoholu lub narkotyków.
b) w zakresie wypełniania obowiązków szkolnych:
- regularnie nie wypełnia obowiązków uczniowskich,
- nagminnie nie odrabia lekcji,
- lekceważąco odnosi się do nauki i nauczycieli,
- wagaruje,
- łamie przepisy statutów i regulaminów,
- świadomie lekceważy przyjęte na siebie zobowiązania,
- opuścił 21 i więcej godzin bez usprawiedliwienia,
- nagminnie spóźnia się na zajęcia lekcyjne
c) w zakresie funkcjonowania w grupie rówieśniczej i szkolnej:
- świadomie podejmuje działania przynoszące szkodę innym uczniom, klasie lub szkole,
- uczestniczy w bójkach, awanturach, kradzieżach,
- jest członkiem grup nieformalnych,
VI. DZIAŁALNOŚĆ SAMORZĄDOWA I DZIAŁALNOŚĆ ORGANIZACJI MŁODZIEŻOWYCH.
§ 31
1. Wszyscy uczniowie szkoły należą do samorządu uczniowskiego.
2. Działalność samorządową społeczności uczniowskiej koordynuje Rada Samorządu Uczniowskiego.
3. W skład Rady Samorządu Uczniowskiego wchodzi po jednym przedstawicielu z każdej klasy.
4. Rada Samorządu Uczniowskiego wyłania ze swego składu przewodniczącego.
5. Prawa oraz organizację pracy Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
6. Szkoła zapewnia Radzie Samorządu Uczniowskiego pomieszczenia na odbywanie zebrań oraz gablotę na prezentację ogłoszeń i materiałów programowych.
7. Szkoła zapewnia Radzie Samorządu Uczniowskiego opiekuna spośród członków Rady Pedagogicznej.
§ 32
1. W szkole nie mogą działać partie i organizacje polityczne.
2. W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród młodzieży albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
3. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenia i organizacje, o których mowa w pkt. 2, wyraża Dyrektor Zespołu Szkół po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności i uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej.
4. Szkoła stowarzyszeniom i organizacjom, które uzyskały zgodę na prowadzenie swojej działalności na terenie Zespołu Szkół zapewnia pomieszczenia na odbywanie zebrań, gablotę na prezentacje ogłoszeń i materiałów programowych oraz opiekuna spośród członków Rady Pedagogicznej.
VII. WYRÓŻNIENIA, NAGRODY I KARY STOSOWANE ZESPOLE SZKÓŁ W RUDNIKU NAD SANEM.
§ 33
1. Uczeń Zespołu Szkół może otrzymać następujące wyróżnienia i nagrody:
a) pochwała wychowawcy na forum klasy,
b) pochwała Dyrektora Zespołu Szkół wobec uczniów szkoły,
c) list pochwalny wychowawcy klasy lub Dyrektora Zespołu Szkół do rodziców,
d) nagrodę rzeczową,
e) nagrodę pieniężną,
f) stypendium.
2. Wyróżnienia i nagrody są przyznawane za:
a) bardzo dobrą naukę i przykładną postawę,
b) bardzo dobrą frekwencję,
c) aktywną pracę społeczną dla dobra szkoły,
d) osiągnięcia naukowe, artystyczne i sportowe,
f) chwalebny i odważny czyn.
3. Najlepsi uczniowie z poszczególnych szkół średnich wchodzących w skład Zespołu Szkół są typowani do Stypendium Prezesa Rady Ministrów.
4. Nagrody i wyróżnienia otrzymują przede wszystkim ci uczniowie, którzy jednocześnie osiągają dobre wyniki w nauce, są aktywni w życiu szkoły, a ich sprawowanie oceniono co najmniej dobrze.
§ 34
1. W Zespole Szkół mogą być wymierzane następujące kary:
a) upomnienie wychowawcy klasy,
b) rozmowa wychowawcy z uczniem i rodzicami,
c) upomnienie lub nagana Dyrektora Zespołu Szkół,
d) pisemna nagana Dyrektora Zespołu Szkół z powiadomieniem rodziców,
e) przeniesienie do równoległej klasy,
f) zawieszenie w prawach ucznia,
g) przeniesienie do innej szkoły,
h) skreślenie z listy uczniów.
2. Uczniom Zespołu Szkół wymierzane są kary za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie i Regulaminach Zespołu Szkół, a w szczególności za:
- lekceważenie obowiązków szkolnych,
- nadmierną nieusprawiedliwioną absencję,
- niewłaściwe, niekulturalne zachowanie,
- naruszanie norm współżycia,
- szkodliwy wpływ na społeczność uczniowską,
- palenie tytoniu, picie alkoholu, narkomanię, kradzież, bójki, chuligaństwo,
- lekkomyślne narażanie życia i zdrowia własnego i cudzego,
- celowe niszczenie szkolnego dobra,
- niewłaściwe zachowanie się ucznia poza szkołą, sprzeczne z ogólnie przyjętymi normami społecznymi.
§ 35
1. O stosowaniu wyróżnień, nagród i kar decyduje wychowawca klasy konsultując się z nauczycielami uczącymi w danej klasie.
2. Decyzję w sprawie dyscyplinarnego przeniesienia do innej klasy lub szkoły, zawieszenia w prawach ucznia lub skreślenia z listy uczniów podejmuje Dyrektor Zespołu Szkół po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
3. Szkoła nie musi wykorzystywać po kolei wszystkich wymienionych kar.
4. Szkoła może wprowadzić inne formy nagród i kar.
5. Gdy uczeń otrzyma 6 i więcej ocen niedostatecznych w semestrze i/lub ocenę nieodpowiednią z zachowania, Rada Pedagogiczna może podjąć decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów.
6. Uczeń, który otrzymuje warunkowo możliwość nauki, może zostać skreślony z listy uczniów, jeżeli w ciągu miesiąca nie wykazuje poprawy w nauce, frekwencji i zachowaniu.
7. Uczeń klasy pierwszej może powtarzać klasę na uzasadnioną prośbę swoją lub rodziców, zaopiniowaną pozytywnie przez wychowawcę.
8. Rodzice ucznia są powiadamiani przez wychowawcę o zastosowanych wobec dziecka karach i nagrodach.
9. W uzasadnionych przypadkach wychowawca klasy, samorząd klasowy, samorząd uczniowski mogą zwrócić się do Dyrektora Zespołu Szkół o zawieszenie wykonania kary, dając tym samym poręczenie za ukaranego ucznia.
§ 36
1. Zmiany w Regulaminie Zespołu Szkół mogą być wnoszone Decyzją Rady Pedagogicznej na wniosek Dyrektora Szkoły, nauczycieli, Rady Rodziców, przedstawicieli stowarzyszeń i organizacji działających na terenie szkoły.
2. Regulamin Zespołu Szkół podlega zaopiniowaniu przez Samorząd Uczniowski i Radę Rodziców oraz zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną.