PROJEKT UNIJNY

Wdrożenie i Certyfikacja Systemu Zarządzania Jakością
 oraz podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego.

 

Na całkowitą długość drogi zatrzymania się pojazdu  mają wpływ trzy elementy:

Zauważenie przeszkody - czas reakcji kierującego; etap ten jest różny dla  konkretnego kierującego i średnio wynosi około 0,7 -0,8 s,

Reakcja - czas potrzebny na zadziałanie układu hamulcowego – około 0,2 s,

Efektywna droga hamowania - jej czas i długość zależą bezpośrednio od początkowej prędkości jazdy, licząc od momentu rozpoczęcia hamowania.

Od momentu zauważenia przeszkody do czasu naciśnięcia pedału hamulca mija około 1 sekundy; w tym czasie pojazd jadący z prędkością 50 km/h przebywa drogę wynoszącą niecałe 14 m, a z prędkością 130 km/h aż 36 m.

 Orientacyjną drogę zatrzymania przy nawierzchni asfaltowej, różnych stanach jezdni i różnej prędkości pojazdu przedstawiają poniższe wykresy.

Opis: http://www.ratowniczy.pl/userfiles/image/rattech/predko2.gif

Kierujący pojazdem jest obowiązany hamować w sposób niepowodujący zagrożenia ruchu drogowego lub jego utrudnienia. Używając hamulca nie należy wciskać go z całą siłą, gdyż można zablokować koła samochodu i wpaść w niekontrolowany poślizg.

 

ZESPÓŁ SZKÓŁ w Rudniku nad Sanem - Wdrożenie i Certyfikacja Systemu Zarządzania Jakością oraz podniesienie atrakcyjności i jakości kształcenia zawodowego.

Projekt i admin Waldemar Pisarski